چکیده:
هدف : پژوهش حاضر به منظور مقایسة ویژگیهای روان شناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد .
روش : در این پژوهش 160 دانش آموز پایة سوم ابتدایی 40 دانش آموز پسر نارسانویس، 40 دانش آموز دختر نارسانویس، 40 دانش آموز پسر عادی و 40 دانش آموز دختر عادی از شهرستان های ش مال، مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی ماکو، ارومیه و اشنویه ) شرکت داشتند . این پژوهش در دو مرحله اجرا شد : در مرحلة اول، پس از انتخاب تصادفی شهرستانها و مدارس، دانش آموزان نارسانویس بر اساس نتایج آزمون هوشی اسلوسن ، نمرات املاء دانش آموزان و میزان سلامت بین ایی و شنوایی شناسایی شدند . در مرحله بعد، آزمونها و پرسشنامه های مرتبط با سنجش ویژگیهای روان شناختی از قبیل آزمون تشخیص توالی حافظة شنوایی - بیانی، آزمون توالی حافظة بینایی -ترسیمی، آزمون تشخیص شنوایی و پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر براساس دستورالعملهای مر بوطه بر روی دانش آموزان نارسانویس و عادی اجرا شد .
یافته ها : نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد1) دانش آموزان گروههای نارسانویس و عادی در ویژگیهای روان شناختی اضطراب - افسردگی، ناسازگاری اجتماعی وکمبود توجه، تفاوت معنی داری دارند، اما در ویژگیهای نظیر پرخاشگری - بیش فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوتها معنی دار نبود 2)تفاوت بین گروههای نارسانویس وعادی در متغیرهای روان شناختی مربوط به حافظة دیداری، شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنی دار بود .
نتیجه گیری : در این مقاله نتایج، محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی مورد بحث قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"به طور مشخص هدف از انجام پژوهش حاضر دستیابی به پاسخ این سؤال بوده است:«آیا عملکرد دانشآموزان نارسانویس پایه سوم ابتدایی در حیطههای رفتاری،هیجانی و شناختی متفاوت از دانشآموزان عادی است؟»بدین منظور دو فرضیهء زیر مورد آزمون قرار گرفت: 1-بین عملکرد دانشآموزان نارسانویس و عادی پایهء سوم ابتدایی در حیطههای رفتاری و هیجانی(پرخاشگری-بیشفعالی،اضطراب-افسردگی،ناسازگاری اجتماعی،رفتارهای ضد اجتماعی،اختلال کمبود توجه)تفاوت وجود دارد.
آزمون فرضیه 1: بین عملکرد دانشآموزان نارسانویس و عادی پایهء سوم ابتدایی در حیطههای رفتاری و هیجانی(پرخاشگری-بیشفعالی،اضطراب-افسردگی،ناسازگاری اجتماعی،رفتارهای ضد اجتماعی،اختلال کمبود توجه)تفاوت وجود دارد.
برای تعیین تفاوتهای بین گروههای نارسانویس و عادی در متغیرهای روانشناختی مربوط به حیطههای رفتاری و هیجانی تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) انجام شد و نمرات مقیاسهای پرخاشگری-بیشفعالی،اضطراب-افسردگی، ناسازگاری اجتماعی،رفتارهای ضد اجتماعی،اختلال کمبود توجه به مثابهء متغیرهای وابسته وارد تحلیل شدند.
نتایج آزمونهای تک متغیری F تفاوتهای معنیداری بین گروههای نارسانویس و عادی در ویژگیهای اضطراب-افسردگی( p>0/01 و F(1,158)-14/435 )، ناسازگاری اجتماعی( p>0/01 و F(1,158)-16/213 و اختلال کمبود توجه( p>0/01 و F(1,158)-8/732 )نشان داد،در حالی که ANOVA برای ویژگیهای پرخاشگری-بیش فعالی( p-0/206 F(1,158)-1/611 )و رفتارهای ضد اجتماعی( p-0/137 و F(1,158)-2/229 معنیدار نبود.
برای تعیین تفاوتهای بین گروههای نارسانویس و عادی در متغیرهای روانشناختی مربوط به حافظه دیداری و شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) انجام شد و نمرات آزمونهای توالی حافظه شنوایی-بیانی،بینایی-ترسیمی و نیز آزمون حساسیت شنیداری به صورت متغیرهای وابسته وارد تحلیل شدند.
بخشی از نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مشکلات مربوط به توجه و تمرکز نیز گریبانگیر دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری در نوشتن است."