Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش ‌آموزان پایه دوم دبستان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 639 تا 660)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،املایی ،خطاهای ،زبان ،توصیف خطاهای املایی دانش‌آموزان پایه ،به‌کارگیری اطلاعات زبانی تولید ،کودکان ،پردازش املایی صورتهای زبان فارسی ،خطاهای املایی ،اطلاعات زبانی ،نویسه ،دانش ،بیشترین خطاهای املایی ،زبان فارسی ،واژه ،حافظه ،طبقه‌بندی خطاهای املایی دانش‌آموزان ،به‌کارگیری اطلاعات زبانی تولید تولید ،اطلاعات رسم‌الخطی زبان نوشتاری فارسی ،توجه به اطلاعات زبانی ،پژوهش ،تولید ،پردازش املایی ،بصری ،دانش‌آموزان پایه دوم ،صورتهای ،خطاهای املایی کودکان پایه ،نوشتاری ،اطلاعات زبانی و غیر زبانی ،پردازش صورتهای نوشتاری زبان فارسی

هدف: پژوهش حاضر به منظور طبقه بندی خطاهای املایی دانش آموزان و تعیین توزیع فراوانی خطاها درهر طبقه و بررسی چگونگی پردازش املایی صورت های زبان فارسی در کودکان مورد مطالعه با توجه به اطلاعات زبانی و غیرزبانی انجام شده است. روش: در این پژوهش از طبقه بندی گارمن (1996) استفاده شده که معتقد است دانش آموز کودک هنگام املا نویسی علاوه بر حافظه، از دانش زبانی خود نیز کمک می گیرد که این دانش ممکن است اطلاعات رسم الخطی، ساختواژی، نحوی یا معنایی باشد. لذا روش پژوهش، توصیفی مقطعی و نمونه آن 85 نفر بوده است. 20 املا از ابتدا، میانه و پایان سال تحصیلی و یک آزمون املایی شامل 246 «واژه و عبارت هدف» به عنوان ابزارهای اصلی تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین خطاهای املایی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی در سطح نویسه و کمترین آن مربوط به سطح علامت (مانند تشدید) است و از لحاظ نوع خطا، جانشینی بیشترین درصد خطاها را به خود اختصاص می دهد. همچنین کمترین نوع خطاها جابه جایی، تکرار و ادغام بود که اکثرا غیرزبان شناختی بودند و می توان مانند خطاهای گفتاری آنها را لغزش قلمی به شمار آورد. در سطوح زبان نیز بیشترین درصد خطاها مربوط به «واژه» و کمترین خطاها مربوط به «هجا» بوده است. نتیجه گیری: نتیجه تحقیق نشان می دهد که بیشترین خطاهای املایی آزمودنی ها، زبان شناختی و ناشی از مشکلات نظام نوشتاری زبان فارسی است؛ همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که دانش آموزان علاوه بر حافظه بصری، از اطلاعات زبانی نیز سود می برند و پردازش صورت های املایی که با به کارگیری اطلاعات زبانی تولید می شوند، برای آنها آسان تر از صورت هایی است که با اطلاعات غیرزبانی (بصری) تولید می شوند.

خلاصه ماشینی:

"چگونگی پردازش صورتهای املایی با توجه به اطلاعات مختلف به کار گرفته شده در کودکان‌ عادی در این مقطع سنی،می‌تواند به صورت معیاری برای گفتار درمانگران و آسیب‌شناسان‌ زبان در تشخیص اینکه فرد در کدام مرحله از رشد املایی متوقف شده است،مورد استفاده‌ قرار گیرد؛چرا که دانش املایی،بازتابی از رشد دانش کودکان در مورد حروف،آواها و الگوهای حروف و هجاهاست و بیانگر این مطلب است که چگونه فرد در املانویسی،روابط معنایی را در نوشتن کلمات در نظر می‌گیرد؛بنابراین باید امیدوار بود با تبیین خطاهای‌ املایی کودکان در هر مرحله از رشد،بتوانیم بین نارسانویسی که از مقوله اختلالات زبانی‌ است و خطاها که از مقوله مشکلات یادگیری است،تمایز قائل شویم. با توجه به نکات یاد شده مسئله اصلی این تحقیق به صورت گزاره زیر ارائه شده است: «توصیف و طبقه‌بندی خطاهای املایی دانش‌آموزان فارسی‌زبان پایه دوم ابتدایی شهر تهران و بررسی تأثیر به کارگیری اطلاعات مربوط به حافظه بصری و اطلاعات زبانی(اعم از آوایی،رسم الخطی،نحوی،ساختاری)در پردازش(تولید)صورتهای املایی در این‌ کودکان. » با توجه به گزاره فوق در این تحقیق پرسشهای زیر مورد بررسی قرار گرفتند: 1-بیشترین خطاهای املایی کودکان پایه دوم دبستان ناشی از عوامل زبان‌ شناختی است یا غیر زبان‌شناختی؟ 2-بیشترین خطاهای املایی کودکان پایه دوم دبستان مربوط به کدام سطح‌ زبان(تکواژ،هجا،واژه و واحد بالاتر از واژه)است؟ 3-بیشترین خطاهای املایی کودکان پایه دوم دبستان مربوط به کدام نوع خطا (حذف،جانشین،اضافه‌سازی،تکرار،جابه‌جایی،ادغام)است؟ 4-آیا پردازش املایی(تولید صورتهای نوشتاری)که با به کارگیری اطلاعات‌ زبانی تولید می‌شوند،برای کودکان پایه دوم دبستان آسان‌تر از صورتهایی است که با استفاده از اطلاعات غیر زبانی(بصری)تولید می‌شوند؟ روش‌ جامعه،نمونه و روش نمونه‌گیری این پژوهش با استفاده از روش توصیفی مقطعی انجام شد و خطاهای املایی‌ دانش‌آموزان پایه دوم دبستان با الهام از مدل گارمن طبقه‌بندی شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.