چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی به اجرا درآمد.روش:در این مطالعه از بخشی از دادههای پژوهش مینایی(1384)،استفاده شد که شامل 693 دانشآموز پسر و 588 دانشآموز دختر مدارس ابتدایی،راهنمایی و متوسطه شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند.برای برآورد پارامترها و برازش مدل از تابع کمترین مجذورات وزندار استفاده شد.یافتهها:برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخص ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب،شاخص برازش تطبیقی،ریشه دوم میانگین مجذورات پسماندههای استاندارد شده،شاخص تاکر-لویز،شاخص خوبی برازندگی و شاخص تعدیل یافته خوبی برازندگی استفاده شد.نتایج نشان داد که مدل 8 عامل همبسته آخنباخ از برازش خوبی باد دادهها برخوردار است.این یافته شاهد دیگری در زمینه روایی درونی سازه فرم گزارش معلم فراهم آورد. علاوه بر این،نتایج نشان داد که سندرمهای فرم مورد بحث همپوشی کامل با همدیگر ندارند.این مطلب حاکی از این است که سندرمها واجد روایی تشخیصی هستند.نتیجهگیری:بطور کلی،یافتههای پژوهش بیانگر این است که ساختار عاملی فرم گزارش معلم از برازش مطلوبی برای دانشآموزان 6-18 سال شهر تهران دارد و ازآن میتوان بعنوان ابزاری روا در سنجش 8 اختلال عاطفی-رفتاری استفاده کرد.
Objective: This study tested the fit of the Teacher’s Report Form (TRF) syndrome structure in a sample of non-referred students.
Method: This research used some part of the Minaee’s study (1384 - 2005) data. 693 male and 588 female students had been randomly selected from primary، secondary and high schools in Tehran. A correlated 8-syndrome model was tested via confirmatory factor analysis of the TRF ratings of 1281 students from Tehran.
Results: The results supported the fit of the 8-syndrome model for Farsi-Speaking students.
Conclusion: Accordingly، we can conclude that Factor Analysis of Teacher’s Report Form is a reliable instrument to evaluate 8 types of behavioral and emotional disorders in Tehran.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری:بطور کلی،یافتههای پژوهش بیانگر این است که ساختار عاملی فرم گزارش معلم از برازش مطلوبی برای دانشآموزان 6-81 سال شهر تهران دارد و ازآن میتوان بعنوان ابزاری روا در سنجش 8 اختلال عاطفی-رفتاری استفاده کرد.
آنها 6 راهحل 7 تا 21 عاملی را مورد آزمون قرار دادند و براساس نتایج راهحل 21 عاملی،8 عامل استخراج کردند که آنها را عاملهای اصلی11نامیدند و به این نتیجه رسیدند که این 8 عامل،بازنمایی بهتری از ساختار عاملی سؤالات سندرمی TRF در کودکان هلندی نشان میدهد.
در واقع، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا ساختار عاملی سؤالات سندرمی فرم گزارش معلم که آخنباخ و رسکورلا(1002)براساس یک نمونه 7344 نفری(0342 پسر و 7002 دختر)از کودکان 6-81 سال امریکایی به دست آوردهاند،در نمونه کودکان فارسی زبان،تکرار و تأیید میشود؟به عبارت دیگر هدف ما تعیین روایی درونی سازه52 سندرمهای مورد سنجش TRF است.
مدل عاملی و تحلیل دادهها در این مطالعه،مدل آخنباخ(آخبناخ و رسکورلا،1002)که یک مدل 8 عاملی همبسته است و به وسیله 211 سؤال اندازهگیری میشود،مورد آزمون قرار گرفت.
در واقع،در پرسشنامههای طو لانی که برای اندازهگیری هر عامل از تعداد زیادی سؤال استفاده میشود،زمانی که سؤالات انفرادی مورد تحلیل عاملی تأییدی قرار میگیرند،انتظار اینکه مدل موردنظر با دادهها برازش داشته باشد و راهحلهای رضایتبخشی به دست دهد،غیرمنطقی است.
مسئله خاصی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت،آزمون تغییر ناپذیری ساختاری فرم گزارش معلم( TRF ؛آخنباخ و رسکورلا،1002)با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی است که مینایی(4831)آن را به زبان فارسی ترجمه و هنجاریابی کرده است.