چکیده:
روند استفاده از یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی رو به افزایش است. دانشگاه پیام نور نیز همانند بسیاری از دانشگاهها به دنبال استفاده و توسعه یادگیری الکترونیکی است. هدف کلی این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور اردبیل از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. از روش توصیفی- همبستگی برای انجام دادن پژوهش و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی و مدرسان مدعو دانشگاه پیام نور استان اردبیل بود. تعداد 160 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان اعضای نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده ها حکایت از شناسایی هفت مانع شامل نبود تناسب میان روش و محتوا، نبود دسترسی- مهارتی، نگرشی، فرهنگی، اعتباری- تشویقی، زیرساختی و موانع مرتبط با تلفیق آموزش الکترونیکی به آموزش سنتی، موانع به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی داشت. این عوامل هفت گانه 8/61 درصد از کل واریانس مربوط به متغیرهای موانع یادگیری الکترونیکی را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"یادگیری الکترونیکی،که زیرمجموعه یادگیری از راه دور است و به انتشار محتوا از طریق رسانههای الکترونیکی شامل اینترنت،اینترانت،اکسترانت،پخش ماهوارهای،نوار صوتی/تصویری،تلویزیون و لوح فشرده اطلاق میشود )0002,neggeW dna nadrU( ،با داشتن ویژگیها و مزایای مهم منحصر بفردی چون صرفهجویی در زمان،کاهش هزینهها،انعطافپذیری زمان و مکان یادگیری،دسترسی الکترونیکی به منابع ابر رسانهای و چندرسانهای،فراهمسازی فرایند یادگیری خودجوش،محتوای یادگیری چندرسانهای قوی و تعاملی،تمرکز فراگیر بر یادگیری با مشارکت فعالتر وی در فرایند یادگیری،مدیریت آسانتر محتوا،مدیریت سادهتر دادهها و سهولت به روز کردن اطلاعات،قابلیت پیوند و تلفیق محتوا با دیگر منابع یادگیری،ارزیابی تلفیقی برای برگزاری آزمون و امکان استفاده از روشهای اندازهگیری متنوعتر برای سنجش میزان پیشرفت و موفقیت فراگیر در یادگیری ,ygaN;6002,udiaN( )4002 ،ظرفیت فوق العادهای در حل بسیاری از مشکلات نظامهای آموزش عالی دارد.
پیشینه پژوهش:مطالعات دو دهه اخیر درخصوص بررسی چالشهای پیشروی توسعه و راهاندازی دانشگاه الکترونیکی نشان میدهد که نبود امکانات سختافزاری و نرمافزاری مطلوب،هزینه دسترسی به اینترنت،محدودیت پهنای باند،پایین بودن سرعت اینترنت و تأخیر در پاسخگویی ازجمله موانع بنیادی است که مورد اتفاق محققان و متخصصان این زمینه است dna miehdroN;5002,.
لذا،هدف کلی این پژوهش شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور استان اردبیل از دیدگاه استادان و اعضای هیئت علمی است.
باتوجه به نتایج پژوهش،موانع زیرساختی از موانع مهم برای به کارگیری دورههای یادگیری الکترونیکی است که یافتههای محققانی چون نوردیسم و کانزر ,srannoC dna miehdroN( )7991 ،رضایی )9002,ieazeR( ،گولاتی )8002,italuG( ،میلر و مییان -ieM dna relliM( 3002,naY ،تکالانی )8002 inalakaT( ،شوپ )5002,PPeohcS( و الوهابی و همکاران )8002,.
همچنین،مهارت رایانهای ناکافی مدرسان یکی از عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی از یافتههای این مطالعه است که با یافتههای محققانی همچون نوردیسم و کانرز )7991,srannoC dna miehdroN( ،گولاتی ,italuG( )8002 و میلر و مییان )3002,naY-ieM dna relliM( مطابقت دارد."