چکیده:
دوسوتوانی با عنوان توانایی سازمان در همتراز شدن و موفقیت در مدیریت تقاضاهای تجاری امروز و در آن واحد سازگار بودن با تغییرات محیطی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی مولفه های دوسوتوانی موثر بر عملکرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاهها بود. روش پژوهش ترکیبی برای انجام یافتن این مطالعه انتخاب شد. در مرحله کمی با استفاده از تحلیل عاملی مولفه های دوسوتوانی تایید شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که عوامل دوسوتوانی بر ارتقای عملکرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی موثرند.
خلاصه ماشینی:
"با این حال،دستیابی به چنین تحولی در دانشگاهها دشوار است؛بدین معنا که علاقهمندی به تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی و تمایل به سمت مدلهای دانشگاه کارآفرین با اینکه همواره به عنوان یکی از پرکاربردترین مباحث مورد استفاده مدیران دانشگاهی و سیاستگذاران علم و فناوری کشورها بوده است،ولی در عمل با چالشهای بسیاری برای دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی همراه بوده است و چنین به نظر میرسد که شواهد به دست آمده از دانشگاههایی که تواناییهای تجاری خود را افزایش میدهند و در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی موفق بودهاند،نمیتواند فراگیر بوده باشد و سیاستگذاران و تصمیمگیران دانشگاهی را به نتایج مناسبی در این زمینه رهنمون سازد؛در نتیجه،بسیاری از دانشگاهها فعالیتهای آموزش و پژوهش خود را به عنوان فعالیت اصلی قلمداد میکنند.
یافتههای به دست آمده تحقیق نشان میدهد که یکی از مؤلفههای دوسوتوانی ساختاری تشکیل سازمانهای موازی است و با تحقیقات انجام شده (Thursby and Thursby,2004;Link and Scott,2005) که در آنها به نقش بسیار مهم دفاتر انتقال فنانوری و پارکهای علم و فناوری در افزایش تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی اشاره شده است،همسویی دارد.
همچنین،در دانشگاهها مقدمات مرتبط با مدیریت،یکپارچه سازی دوسوتونی سازمانی و زمینهای نهادینه شود؛بدین معنا که تلفیق سیاستهای پایین به بالا و بالا به پایین و انتخاب بهترین راهبرد برای تجاریسازی تحقیقات با توجه به ابعاد ارائه شده در این پژوهش در دستور کار سیاستگذاران و مدیران قرار گیرد که این موضوع میتواند از جمله نقشهای بسیار مهم مدیران ارشد در دانشگاه باشد."