Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی در کودکان افسرده

نویسنده:

علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 893 تا 916)

کلیدواژه ها : قصه درمانی ،افسردگی کودکان

کلید واژه های ماشینی : قصه ،درمانی ،کودکان ،افسردگی ،قصه درمانی بر کاهش علایم ،علایم افسردگی در کودکان افسرده ،قصه درمانی ،کاهش علایم افسردگی در کودکان ،افسرده ،افسردگی کودکان ،کودکان افسرده ،کاهش علایم افسردگی کودکان ،قصه درمانی علایم افسردگی ،اختلالهای ،اضطراب ،فرم ،پژوهش ،پرسشنامه ،آزمون ،داستان ،تأثیر قصه درمانی ،روانی ،کودکان و نوجوانان ،درمان افسرده خوبی کودکان ،ترجمه ،نمره ،قصه درمانی بر درمان ،روش ،قصه درمانی در روان‌درمانی کودکان ،قصه‌درمانی

هدف:هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قصه درمانی بر کاهش علایم افسردگی کودکان بوده است. روش:بدین منظور در چهارچوب روش پژوهشی نیمه آزمایشی 5 نفر از دانش‌آموزان افسرده پایهء چهارم و پنجم ابتدایی در پژوهش شرکت داده شدند.طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون‌ بدون گروه کنترل بوده است.پرسشنامهء علائم مرضی کودکان مورد استفاده قرار گرفت.پس از انجام‌ پیش‌آزمون برنامهء قصه درمانی به مدت 24 جلسه 60 دقیقه‌ای(دوبار در هفته)اجرا شد و در پایان‌ پس آزمون انجام شد.یافته‌ها:نتایج نشان داد که افسردگی تمام آزمودنیها در پایان برنامهء درمانی‌ کاهش یافت.علاوه بر این قصه درمانی بر درمان اختلالهای همبود شامل اختلالهای اضطرابی و الجبازی و نافرمانی مؤثر بوده است.نتیجه‌گیری:قصه درمانی علایم افسردگی،اضطراب و هراس را در کودکان افسرده کاهش می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"5-قصه درمانی با استفاده از استعاره‌ها در این روش با استناد به شیوه جمشید امروستی به نقل از کداسن و شفر(ترجمه‌ صابری و وکیلی،2831)در کاربرد استعاره‌ها و داستان پردازی در روان درمانی کودکان‌ ابتدا آزماینده بر مبنای اطلاعات به دست آمده از شرح حال و معاینه وضعیت روانی‌ نیازهای فردی،تعارضها،نگرانیها و عوامل فشارزا را در هر یک از آزمودنیها شناسایی و پس از آن داستانهایی خلق می‌کند که قهرمانان آنها مشکلاتی مشابه مشکلات آزمودنیها داشته باشند. در خصوص کارآیی و اثربخشی‌ قصه‌درمانی در مشکلات روان شناختی کودکان پژوهشهای متعددی انجام شده است که‌ از آن جمله می‌توان به استفاده از قصه‌درمانی برای کاهش اضطراب و افزایش احساس‌ مسلط بودن و شایستگی و امیدواری در کودکان(هنی و کوزلوفسکا،2002)،برای‌ کمک به کودکان دارای والدین مبتلا به اختلال عاطفی(فوچ و بردسلی،6991)،در درمان اختلال سلوک(آرد،4002)و در کار با کودکان ناشنوا یا نیمه شنوا(فارلانگر، 9991)اشاره کرد. برخی از این فنون عبارت‌اند از:کمک به‌ کودکان افسرد برای افزایش خودآگاهی هیجانی از طریق شناسایی احساسات و هیجانهای قهرمان قصه‌ها و ساختن قصه‌هایی با کلمات احساسی و ابراز احساساتشان در خلال قصه‌ها،گوش فرادادن کودکان افسرده به قصه‌هایی با مضامین قدرت،نیرومندی، انرژی و تحرک،گفت‌وگو با کودکان افسرده درباره پیامهای درمانی،قصه‌هایی که‌ می‌گویند یا می‌شنوند و نیز گوش فرا دادن کودکان افسرده به قصه‌هایی که بیانگر مشکلاتی مشابه مشکلات آنان است و در عین حال به راه حلهای مؤثر و نتایج مثبت و خوشایند خاتمه می‌یابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.