Skip to main content
فهرست مقالات

آگاهی واج شناختی چیست؟

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 931 تا 954)

کلیدواژه ها :

آگاهی واج شناختی ،خواندن و نوشتن ،گفتار و زبان

کلید واژه های ماشینی : آگاهی واج‌شناختی، آگاهی واج، مهارتهای آگاهی واج‌شناختی، کودکان، مهارتهای آگاهی واج، قافیه، خواندن، مهارتهای، هجایی، تکلیف

هدف:هدف از این مقاله،معرفی و توصیف مهارت آگاهی واج‌شناختی است.آگاهی واج‌شناختی که‌ عبارتست از آگاهی از ساختمان آوایی کلمات،مهارتی است فرازبانی و دارای سه سطح واجی،هجایی و درون هجایی،نتیجه‌گیری:چون مهارت آگاهی واج شناختی،عاملی است مؤثر بر یادگیری خواندن و نوشتن،لذا با استفاده از برنامه‌های آموزشی مبتنی بر آگاهی واج‌شناختی،می‌توان پیشرفت خوانداری‌ و نوشتاری کودکان را تسهیل کرد.

خلاصه ماشینی: "آزمونها و تکالیف آگاهی واج شناختی با آشکار کردن سطوح مختلف‌ مشکلات و محدودیتهای پردازشی،به تبیین و توصیف تواناییهای پردازشی‌ کودکان می‌پردازند و نیز می‌توانند کودکانی را که در معرض خطر ابتلا به مشکلات‌ خوانداری و نوشتاری هستند،معرفی کنند؛به عبارت دیگر،کودکانی که مهارتهای آگاهی‌ واج‌شناختی ضعیفی دارند،دارای نظام پردازشی گفتاری ناپخته و معیوبی هستند و در نتیجه،برای رشد مهارتهای خوانداری و نوشتاری،زیر بناها و پیش نیازهای ضعیف و معیوبی دارند. پژوهشگران از 0891به بعد علائم‌ فوق را به شکل نقص در آگاهی واج شناختی مطرح می‌کنند؛برای مثال ویرجینیامن‌ (6891)در گزارش خود می‌گوید،کودکانی که در پایه‌های ابتدایی‌9در تکالیف آگاهی‌ واج‌شناختی نظیر ترکیب و تقطیع صداها در کلمات امتیاز پایینی به دست می‌آورند،در پیگیریهای بعدی نیز امتیاز پایینی در خواندن کسب می‌کنند(کرنوال،2991 ص 135) برادلی و برایانت(5891)برای شناسایی ارتباط خواندن و آگاهی واج‌شناختی در مطالعه طولانی مدت خود بر روی تشخیص قافیه در کودکان و توانایی خواندن بعدی‌ آنها،در ضمن بررسی،کودکانی را که امتیاز کمی در قافیه به دست آورده بودند،انتخاب‌ و آنها را به چهار گروه تقسیم کردند. این راهبرد تکرار کلامی برای برخی از کودکان بسیار مهم‌ است،مثلا از یک کودک 4 ساله بهنجار خواسته شد که دربارهء هم قافیه بودن یا نبودن‌ دو تصویر قضاوت کند،او پاسخ داد که:«هنوز نمی‌دونم،چون هنوز اسمشون را نگفته‌ام» با توجه به این نتایج،کودکان مبتلا به اختلالات بروندادی/بیانی گفتاری،در بکارگیری این راهبرد(تکرار کلامی)ناموفق هستند و اگر بپذیریم که تکرار کلامی برای‌ یادگیری تقطیع کلمات به آغاز و قافیه کمک‌کننده است(و نگوییم ضروری است)پس‌ ناتوانی در به کارگیری راهبرد تکرار کلامی می‌تواند بر رشد و تکامل مهارتهای تقطیع‌ کلمه به آغازه-قافیه،تأثیر منفی بگذارد(استاک هاوز،7991)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.