Skip to main content
فهرست مقالات

فقر فیلم فلسفی یا فلسفه فقر فیلم/ نقد سیمای فلسفی فیلم «دیوانه ای از قفس پرید»

نویسنده:

(3 صفحه - از 8 تا 10)

خلاصه ماشینی:

"نیز می‌توان علیه نظر آقای معتمدی،که پیوند فیلم و فلسفه و وجه فلسفی فیلمش را محدود به‌ مضمون و پیام فلسفی فیلم می‌کند،قد علم کرد و این برداشت را کهنه و غیر قابل قبول دانست و تأکید کرد که هدف پژوهش جدی‌"میان‌رشته‌ ای‌"بین فلسفه و فیلم کلا و در فیلم‌"دیوانه‌ای از قفس پرید"،به صورت مشخص،جست‌وجوی‌ منظرهای فلسفی،دریافت زیبایی‌شناسانهء فیلم و به‌کارگیری گفتمان‌های امروزی فلسفی در کلیت ساختاری-مضمونی و محتوایی-فرمی‌ فیلم است که البته می‌تواند نتایج نومیدکننده‌ای‌ به‌بارآورد. ببینیم واقعا فیلم در متن خود چنین تفسیری را برمی‌تابد؟و کدام نظام نشانه‌شناسانه و معناپردازانه حاوی این‌ صبغه است؟آیا بر فرض وجود صبغه‌ای‌ اگزیستانسیالیستی در دیالوگ،زمانی که کل‌ موقعیت انسانی در خود متن بیگانه با این‌ ژرفاست و نمی‌تواند نگاه و کنش حاکم بر اثر خود را تا سرحد این وضعیت فراببرد،ما حق‌ داریم از ارزش فلسفی فیلم سخن گوییم؟هدفم‌ دعوت به تمرکز بر خود صحنه‌ای است که می‌ خواهد مبین تردیدهای اگزستانسیالیستی یلدا باشد. آن روابطی که در فیلم گویای‌ کشمکش و تردید و ارادهء معطوف به انتخاب یلدا در برابر روزبه باشد کدام است؟کدام مناسبات‌ بیانگر آن است که ما دریابیم یلدا چرا از روزبه‌ زده شده و چرا این وضعیت با تفسیر اگزیستانسیالیستی از موقعیت فرد هماهنگ‌ است؟با این وضع هر زن و شوهر معمولی که از هم خسته شده‌اند می‌توانند به عنوان سوژه‌ای‌ وجودشناسانه معرفی شوند و همه روابطی که در هر فیلم فارسی با کمی تردید به طلاق کشیده می‌ شود،مبین یک پرسش اگزیستانسیالیستی‌ خواهد بود!موقعیت یلدا،در همان وجه‌ دراماتیک و روایی‌اش،ده‌ها ضعف و پرسش بی‌ جواب را پیش‌رو می‌نهد،چه رسد به ارتقاء آن به‌ یک موقعیت هستی‌شناسانه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.