چکیده:
طرح مسئله: این پژوهش به منظور اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود بر افزایش احترام به نفس دختران نوجوان دبیرستانی انجام شده است. روش: طرح مورد استفاده در این پژوهش، طرح تجربی حقیقی است.جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه نوجوانان دختر دبیرستانی منطقه 6 شهر تهران بودند. با اجرای پرسش نامه عزت نفس پوپ در دانش آموزان دختر دبیرستانی 24 دانش آموز در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل(12نفر) به طور تصادفی قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت4 ماه، تحت 14 جلسه مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود قرار گرفت. و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته نشان داد که مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین خود موجب افزایش احترام به نفس(در سطح 001/0) در آزمودنی ها شده است. نتایج: نتایج نشان داد که مشاوره گروهی بر اساس منابع تکوین، خود روش درمان مناسبی جهت افزایش خودباوری و احترام به نفس در نوجوانان است.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه به پژوهشهای انجام شده در رابط با ارتباط احترام به نفس و منابع تکوین خود راههای ایجاد تعادل در خود بیش از پیش تأکید میشود مشاورۀ گروهی برمبنای منابع تکوین خود با تأکید بر شناسایی منابع تکوین خود و در نهایت آگاهی گروهی از نتیجۀ مقایسۀ این منابع با یکدیگر،نحوۀ کارکرد و تأثیرگذاری آنان را در زندگی روانی-اجتماعی نشان میدهد و با تکیه بر سیستم خودتنظیمی،هدفش تعادل در استفاده از منابع و رسیدن به درجۀ مطلوب از خودباوری و احترام به نفس است(یونسی ب،1382)لذا با توجه به موارد بیان شده،هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاورۀ گروهی براساس منابع تکوین خود بر افزایش احترام به نفس دختران نوجوان دبیرستانی است.
به منظور اطمینان بیشتر نسبت به تأثیر روش درمانی،میانگین پیشآزمون و پس آزمون گروه آزمایش از طریق آزمون t وابسته مورد بررسی قرار گرفت،که نتایج آن در جدول 3 آمده است: جدول 3 آزمون t وابسته برای بررسی تفاوت بین میانگین گروهها در پیشآزمون با پسآزمون در مقیاس احترام به نفس (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه در جدول بالا مشاهده میشود، t مشاهده شده برای بررسی تفاوت بین گروه کنترل در پیشآزمون با پسآزمون برابر با 0/45 است که از لحاظ آماری معنادار نیست؛ درحالیکه t مشاهده شده برای مقایسۀ گروه آزمایش در پیشآزمون با پسآزمون برابر با 5/75 است که از لحاظ آماری معنادار است؛به عبارت دیگر میانگین گروه آزمایش در پس آزمون افزایش معنیداری داشته )100/0<P( که با ملاحظۀ میانگینهای دو گروه این تفاوت چشمگیر است؛بنابراین مشاورۀ گروهی برمبنای منابع تکوین خود بر افزایش عزت نفس دختران نوجوان دبیرستانی مؤثر است."