خلاصه ماشینی:
"ب)نکته دوم این است که عبادت،که هدف آفرینش است،غایت حکمت از منظر حکمیانی چون صدر الدین شیرازی و ملا هادی سبزواری است که حکمت را همان یقین میدانند و معتقدند که این درخواست حضرت رسول(ص)از خداوند که«اللهم ارنا الاشیاء کما هی؛خدایا!پدیدهها را آنچنانکه هستند به من بنمایان»،همان حکمت را خواسته است2.
این دعا به طور ویژه به دولت کریمهای توجه دارد که توسط مصلح جهان ایجاد خواهد شد و به احیای دین و سنت پیامبر(ص)خواهد انجامید.
گرچه ابراز نیاز،لازمه دعا نیست و گاهی تمام دعا به ستایش میگذرد و عبد چنان در ستایش غرق میشود که به نیایش نمیرسد(مانند دعای سحر)ولی در این دعا نیازهایی نیز مطرح شده است؛نیازهای غیر شخصی که مربوط به جامعه اسلامی است.
در این بخشها دلیل دعای عبد اجازه و رخصت خود حضرت حق است و نفس سؤال از طرف عبد با انقیاد و سرسپردگی مطلق سازگار نیست و جمع دعا با مقام رضا این است که خود دعا به خاطر دستور الهی مبنی بر«ادعونی»و مانند آن باشد: اللهم اذنت لی فی دعائک و مسألتک،فاسمع یا سمیع مدحتی ...
تأکید این دعا بر«دولت کریمه»، که در آن کرامت انسان حفظ شده و اساس آن عزت افراد و دین و،در مقابل،ذلت نفاق و منافقان است،بسیار قابل توجه است.
اراده الهی بر ظهور اسمای فعلی حضرت حق در این جهان، مانند رزاق،خالق و عادل،تعلق گرفته است و چون اسم عادل خداوند هنوز در دنیا تحقق کامل نیافته است،پس در سرانجام جهان توسط دوست کریمه محقق خواهد شد: اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...."