چکیده:
مقدمه: مطابق قانون باید اماکن عمومی و خصوصی برای مراجعه و استفاده افرادی که با صندلی چرخ دار حرکت می کنند، مناسب باشد. دستورالعمل این کار به صورت قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت اماکن عمومی ساری طراحی شد. روش: پژوهش از نوع مطالعه توصیفی مقطعی است و در سال 1388 انجام شد چک لیستی شامل وجود برنامه منظم بازرسی، سطح شیب دار، آسانسور، تابلوی مخصوص، پارکینگ، حمام، دستشویی و توالت، درهای قابل عبور، تشک مواج و تختخواب با ارتفاع مناسب برای معلولین تهیه شد. پایایی چک لیست با روش آزمون مجدد بررسی شد (همبستگی 7/0). ساختمان های با مصرف عمومی در 5 گروه آموزشی، درمانی، خدماتی، اقامتی و تفریحی به شکل تصادفی و برای مواردی که تعداد محدودی وجود داشت به روش سرشماری انتخاب شد. یافته ها با استانداردهای کشوری و بین المللی مقایسه گردید. یافته ها : 212 مرکز شامل 31 (15%) مرکز آموزشی، 75(35%) مرکز درمانی، 82(39%) مرکز خدماتی، 8(4%) مرکز اقامتی و 16(7%) مرکز تفریحی بررسی شدند. در مقایسه با استانداردهای موجود 100 درصد مراکز آموزشی، خدماتی، اقامتی، تفریحی و 95 درصد مراکز درمانی بازرسی نداشتند. 65% مراکز آموزشی، 72% مراکز درمانی و 71% مراکزخدماتی فاقد سطح شیب دار و در 75% مراکز اقامتی و 43% مراکز تفریحی سطح شیب دار استاندارد نبود. 80% مراکز آموزشی، 95% مراکز درمانی، 96% مراکز خدماتی، 62% مراکز اقامتی و 100% مراکز تفریحی فاقد سرویس بهداشتی برای معلولین بود. بحث: با وجود قانون برای رعایت استانداردهای کشوری و بین المللی، اکثر قریب به اتفاق ساختمان های مورد نیاز معلولین برای آن ها قابل استفاده نیست یا به سختی و به شکل ناقص مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه ریزی برای اجرای درست قوانین لازم و ضروری می باشد
خلاصه ماشینی:
"فصلنامۀ علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی،سال یازدهم،شماره 43 دسترسی به خدمات شهری باری افراد استفاده کننده از صندلی چرخدار در ساری مهدی گستانی بخت*،خدیجه ربیعی**،مهران مجتهدزاده***،مهرنوش کوثریان**** مقدمه:مطابق قانون باید اماکن عمومی و خصوصی برای مراجعه و استفادۀ افرادی که با صندلی چرخدار حرکت میکنند،مناسب باشد.
روش:پژوهش از نوع مطالعۀ توصیفی مقطعی است و در سال 1388 انجام شد چک لیستی شامل وجود برنامۀ منظم بازرسی،سطح شیبدار،آسانسور،تابلوی مخصوص،پارکینگ،حمام، دستشویی و توالت،درهای قابل عبور،تشک مواج و تختخواب با ارتفاع مناسب برای معلولین تهیه شد.
بحث تحقیق نشان داد با گذشت 10 سال از تصویب برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی و گذشت 6 سال از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و لازم الاجرا بودن آن هنوز اکثر ساختمانهای عمومی ساری برای استفادۀ معلولین آمادگی ندارد.
طرح تأمین حقوق معلولان و ایجاد تسهیلات لازم برای آنها در جلسۀ علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1383/3/6 تصویب شد و سازمان بهزیستی مجاز است بر مناسبسازی این اماکن نظارت نموده و گزارشات آنها را درخواست نماید.
سازمان ملل متحد و بقیۀ سازمانهای مرتبط طرحهای شهری و ساختمانی برای افراد کمتوان را به طور دقیق و با طراحیهای مهندسی شده منتشر کردند که میتواند به عنوان راهکار مورد استفاده قرار گیرد(7 و 13-9).
نرمافزار (A Methodology for Enhancing Life by Increasing Accessibility)AMELIA توسط«مکت»طراحی شده است که با رفع موانع شهری افراد کمتوان میتوانند همانند دیگران از امکانات شهری استفاده کنند(15).
پریستلی ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای افراد ناتوان را که چند سال است در انگلستان اجرا میشود مورد بررسی قرار داده است و معتقد است میزان استفاده آن در اسکاتلند و ویلز با انگلستان متقاوت میباشد (16)."