خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) سویههای باطنی 1-حاج اسماعیل سیر و سلوک معنوی را از خود آغاز کرده است و این همه سخن است.
حاج اسماعیل یک زائر است که از پشت کوههای ازل،هزاران هزار سال راه آمده،از میان بهجتها و لذتهای انسانی گذشته،از بهشت پدران عبور کرده و اکنون در این مقطع از تاریخ جهان،چشم به آسمان و درخت گشوده است.
جهان جای تمرین نشستن در سکوت بهشت و کیاست و فراست سالک برای رسیدن به جهان دیگر است و نباید در مقاصد دنیوی به کار گرفته شود.
»ملاقاتی که در آن سوی مرگ ایستاده است،عبور از این در را زیباتر میکند و همین است که عارف سالها پشت این درمیایستد و منتظر روز عبور میماند.
» 4-نگاه حاج اسماعیل دولابی به جهان بر بنیادهایی هستی شناختی استوار است.
این عدم در دل هستی جایی ندارد و ازاینرو آنچه هست، نشانههای جهان حقیقتی است و دیگر هیچ:«این دنیا همه وقت بیابان است؛فکر نکنید که شهر است و جمعیت است.
با این حال،در مقایسه میان مکتب سلوکی حاج اسماعیل با تاریخ عرفان اسلامی،ویژگیهایی بدیع و خاص در آن مییابیم و آن را گاه حتی در نخستین گامها و بدیهیترین پایهها متفاوت و متمایز میبینیم.
سادگی،نکته بنیادین نگرهها و دانشهای عمیق است و این مفهوم در نگاه اسماعیل دولابی به هستی اصالت دارد.
حاج اسماعیل از هیچ تمثیلی نمیگذرد؛از سخنان مردمان کوچه تا تشبیه و تنظیرهای منحصر به خویش بهره میبرد تا ناگفته و ناشناختهای بر جای نماند؛هرچند سرانجام نیز آنچه بر جای میماند تنها همین ناشخناخته است."