خلاصه ماشینی:
"تفاوت شلایرماخر و کانت در انی بود که ماخر به جای«شیء»در فلسفه کانت،3«متن»را قرار داد و چنین نتیجهگیری کرد که ما به متن از آن حیث که متن است راه و شناختی نداریم،بلکه ما به متن فقط آن حیث که در فهم ما بروز میکند میتوانیم دسترسی و شناخت داشته باشیم.
به نظر او مخاطب یا مفسر گاه در یک متن با ژرفایی از تجربه زندگی مؤلف یا هنرمند مواجه میشود و با توجه به کل اثر،تحلیلی ارائه میدهد که حتی برای خود صاحب اثر نیز ناشناخته است.
به عقیده هیدگر تفسیر انسان از خودش،که او آن را دازاین Dasein مینامد،هم یکی از پیشفهمهایی است که بر فهم انسان نسبت به کل وجود سایه میافکند و برای فهم و تفسیر متون و نیات مؤلف باید تعریف انسان را نیز اصلاح کرد.
مهمترین کاستی تز هیدگر در این باب،ارائه ندان تلقی واحد و روشنی از هرمنوتیک و سؤالهای اساسی آن است؛سؤالهایی از این قبیل:1-اساسا فهمیدن یک متن یعنی چه و شرایط دستیابی به فهم متن کدام است؟2-تفاوتهای علوم انسانی با علوم طبیعی از نظر ساختار و روش در چیست؟3-شرایط عام هرگونه فهم بشری چیست؟4-چگونه میتوان دشواریهای مربوط به فهم و معنا را از میان برداشت و راه را بر تسیر متن هموار ساخت؟کسی که این سؤالها را با الهام از هایدگر پاسخ داد و کار ناتمام او را تداوم بخشید، شاگرد او،هانس گئورگ گادامر بود."