Skip to main content
فهرست مقالات

رقابت با حریف دوپینگی

نویسنده:

(3 صفحه - از 12 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : بنگاه، رقابت، مدیران، تولید، خلاقیت، ریسک، سود، نوآوری، بنگاه خصوصی و بنگاه دولتی، هزینه تولید

خلاصه ماشینی:

"مطالب فوق را می‌توان بدین ترتیب خلاصه نمود؛قیمت‌ها مختل‌اند،مکانیسم بازار با نظام قیمت‌های مختل،به تخصیص ناکار آمد منابع می‌انجامد،قیمت‌های مختلف موجب‌ آن می‌شود که سیاست به حداکثر رساندن سود توسط بنگاه که یک منافع خصوصی است، با منافع اجتماعی در تعارض قرار گیرد،فرض پیگیری سیاست به حداکثر رساندن سود توسط مدیران،که مستلزم به حداقل رساندن هزینه تولید از طریق نوآوری،ابداع و خلاقیت‌ است،ممکن است در مورد بنگاه‌های بزرگ،اصولا فرض نادرستی باشد،و سرانجام این‌ که مدیران بنگاه‌های تولیدی کشور،هر چه هوشمند و مستعد،ممکن است از تجربه و آموزش کافی برای تولید در شرایط رقابت جهانی،برخوردار نباشند. بیشتر خلاقیت بنگاه‌ها خصوصی ما صرف یافتن راه‌هایی می‌شود برای: رقابت با حریف دوپینگی علی روستا (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماهیت کار بنگاه خصوصی در همه جای‌ دنیا در دو مقوله‌ی تولید بیشتر و سود افزونتر خلاصه می‌شود که نتیجه‌ی آن،افزایش ثروت‌ سهامداران بنگاه خواهد بود. مسئولیت و کار بنگاه اقتصادی این است که‌ در پی هدف اصلی فعالیت خود(یعنی به حداکثر رساندن سود سهامداران)باشد اما همواره از این‌ بیم دارد که عده‌ای توفیق بنگاه‌ها را ضد ارزش‌ قلمداد کنند. دولت باید تصمیم بگیرد که به معنی واقعی‌ به وظایف اصلی خود بازگردد و جدا از زمینه‌سازی برای فعالیت بخش خصوصی و نظارت بر کار این بخش(برای این که مبادا از چارچوب قانون خارج شود)،باید بپذیرد که‌ بکارگیری هر شیوه‌ای برای کسب سود بیشتر، به شرط آن که مخالف با قانون نباشد محترم‌ شمرده شود. اما واحدهای دولتی با برخورداری از انواع و اقسام‌ حمایت‌ها،شرایط نابرابری را برای رقابت بوجود می‌آورند که‌ بخش خصوصی با تمام نیروی خود نیز قادر نیست با این حریف‌ دوپینگی رقابت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.