چکیده:
دکتر نصرحامد ابوزید یکی از برجسته ترین و در عین حال پرجنجال ترین روشنفکران مسلمان است که در صدد ارائه تفسیر مدرن از دین است. وی می کوشد شیوه تفسیر و اجتهاد سنتی در فهم مسائل دینی و چارچوب حاکم بر تفکر رایج علما و تفسیرهای دینی را مورد نقد قرار دهد و در مقابل با روش تفسیر هرمنوتیک، شیوه بدیع و نوی در تفسیر متون ارائه کند. ابوزید معتقد است میراث همواره در شکل دهی به آگاهی ما سهیم است و آگاهانه یا ناآگاهانه بر رفتارهای ما اثر می گذارد؛ از این رو، اگر نمی توانیم میراث را نادیده بگیریم، باید آن را بازسازی کنیم. ابوزید در کتاب «دوائرالخوف: قراءه فی خطاب المراه» بیش از آنکه نویسنده باشد، منتقد است. اما در کنار نقد، در برخی از مباحث، اظهار نظر و بر درستی یا نادرستی نظریات خود استدلال می کند. وی دیدگاه های محمد عبده، قاسم امین، طاهر الحداد، فاطمه مرنیسی و... را بررسی و موافقت یا مخالفت خود را بیان می دارد. او همچنین گریزهایی به قوانین برخی از کشورها مانند مصر و تونس دارد و مواد آن را بررسی و تایید یا نقد می کند. تلاش نصر حامد ابوزید بر آن است تا با ارائه روش ساختاری فهم متون، با تکیه بر مبانی ای همچون ساختار تاریخی متن، تاویل گرایی، ساختار زبانی و... به ارائه دیدگاهی جدید در موضوع زنان بپردازد. نگارنده در این مقال تلاش می کند تا برخی از مهم ترین نکات کتاب «دوائرالخوف» را بررسی و نقد کند.
One of the most outstanding and at the same time hysterical Muslim intellectuals is Dr. Nasr Hamed Abouzaid; he tries to present a modern interpretation of religion. He tries to criticize the traditional method of interpretation and Ijtihad (exertion) in understanding religious commands and also the main structure of the most Muslim scholar's thought and religious interpretation; on the other hand، using the Hermeneutic method of interpretation، he tries to present a new method of interpreting texts. He believes heritage always forms our awareness and، consciously or unconsciously، affects our deeds. Therefore if the heritage cannot be neglected، it should be reconstructed. In his book "Dava'er al-Khoaf: Qira'ah fi Khetab al-Mar'ah" he is more a critic rather than an author. Yet in some discussions he has some comments، in addition to the criticism، and demonstrates for the validity or the the invalidity of his view. He investigates the views of Mohammad Abdeh، Qasem Amin، Taher al-Haddad، Fatimah Mernici، and etc. and approves or disapproves them. He also interjects and investigates the rules of some countries such as Egypt and Tunisia، and confirms or criticizes them. Presenting a structural method of understanding texts، Nasr Hamed Abuzaid tries to present a new perspective regarding women based on some principles such as the historical structure of text، interpretationism، linguistic structure، ... . I will try to investigate and criticize some of the most important points of the book "Dava'er al-Khoaf".