Skip to main content
فهرست مقالات

کریدور شمال- جنوب 5000 کیلومتر نزدیکتر 30 درصد ارزانتر

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : کریدور، کریدور شمال، ترانزیت، آسیا، جاده، روسیه، بندر، اروپا، ترانزیت کالا، حمل

خلاصه ماشینی: "کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب از بندر مومبای(بمبئی)در هند به‌ بندرعباس،تهران،امیرآباد و انزلی کشیده می‌شود و از آنجا آسیا را از طریق دریای خزر به آستاراخان،مسکو بندر سن‌پترزبورک و هلسینکی در فنلاند وصل می‌کند. محمدجواد عطرچیان،رئیس دبیرخانه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب و مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری‌ در توضیح پیرامون برنامه‌های توسعه زیربناها در ایران به عنوان یکی‌ از سه کشور اصلی طرح کریدور شمال-جنوب می‌گوید: برنامه سوم و چهارم توسعه کشور با چشم‌انداز توسعه ترانزیت کالا و مسافر تدوین‌ شد و در واقع تمام توسعه ترانزیت با محور کریدور شمال-جنوب برنامه‌ریزی شده است. در همین‌ زمینه قانون‌"حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران‌"تدوین شده و قانون امور گمرکی هم که‌ بسیار قدیمی و مربوط به 30 سال پیش بود مورد بازنگری قرار گرفت و اکنون در هیئت دولت در حال بررسی است. با این حال استفاده از کریدور شمال-جنوب نسبت‌ به مسیر سنتی ترانزیت کالا از طریق کانال سوئز موجب دو برابر شدن سرعت حمل و نقل کالا بین دو قاره می‌شود. چند وجهی‌بودن،ارزان بودن و کوتاه‌تر بودن کریدور شمال- جنوب موجب برتری این مسیر نسبت به راه‌های دیگر حمل ونقل میان آسیا و اروپا شده‌ است. توسعه مناسبات حمل ونقلی،افزایش حجم دسترسی به بازارهای جهانی،افزایش‌ حجم حمل و نقل کالا و مسافر،تأمین امنیت سفر،ایمنی و حفظ محیط زیست،هماهنگ‌ سازی سیاست‌های حمل و نقلی،و تدوین قوانین مورد نیاز از جمله مهمترین اهداف سه‌ کشور ایران،هند وروسیه برای تأسیس این کریدور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.