چکیده:
آنچه در پی میآید ترجمه دو فصل نخست از کتاب عرفان عملی (practical mysticism) اثر عرفانپژوه و عارف مسیحی معاصر، خانم اولین آندرهیل است. وی سهم عمدهای در تبیین اندیشه و عمل روحانی داشت، چنانکه وی را احیاگر مفهوم «قدسیت» به عنوان رسالت هر مسیحی میدانند. شاید در ابتدا کتاب کوچکی چون عرفان عملی در میان 39 کتاب و 350 مقالة خانم آندرهیل جلب نظر ننماید؛ اما با ملاحظه عنوان فرعی کتاب، جایگاه ویژه آن روشن میگردد: کتابی کوچک برای مردم عادی. آندرهیل در این کتاب سعی دارد از یک سو حاصل و ثمره عرفان نظری در حیات بشر را در عرفان عملی به تصویر کشد و از سوی دیگر آن را از انحصار طبقهای خاص خارج سازد و همه مردم را به سوی این ضیافت باشکوه الاهی دعوت نماید. او با زبانی درخور فهم انسان عادی روزگار خویش به توصیف مراحل سلوک میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"شاید این افراد محتاط باید به خود یادآوری کنند نگرشی که تمامی شعرا و هنرمندان برجسته ــ همانها که چون با آنان خو نگرفتهایم به نظرمان غریبه میآیند ــ از این عالم به ما ارائه نمودهاند، همواره درصدد اثبات ویژگی ذومراتب بودن آگاهی انسان و اثبات عوالم جدیدی است که پس از رهایی آگاهی از قید دستگاههای کاراندوز (labour-saving) ــ که ذهن عموما با آنها کار میکند ــ در انتظار انسان هستند.
آنان در باب هیچ امری به پیشداوری و خردهگیری نمیپردازند و نگرششان نسبت به جهان تا حدی همانند نگرش کودکان است؛ لذا به همان میزان در بهشت حقیقت سهیم میگردند و در حد خود آرزوی کیتس را جامه عمل میپوشانند، یعنی در جهانی به سر میبرند که بر احساس تأکید میورزد تا اندیشه؛ زیرا آن حالت تقریبا وصفناپذیر همان حالت آرمانی پذیرش و هماهنگی کامل با گوهر اشیا است که میان تمام هنرمندان مشترک است و تعداد اندکی از عرفای برجسته، در واقع نه تمامشان، و به گفته خودشان، به میزان «اتحادشان با حقیقت اشیا»، از آن بهرهمندند.
این حالت که بر ادراک بیواسطه و بر پیامهای رسیده از جهان تأکید دارد و نه بر جهان پیچیدهای که ذهنهای هوشمند ما در آن پیام را دگرگون میسازند، برای روح حقیقتا مجذوب چه معنایی دارد؟ واضح است که به معنای دستیابی به عالمی نوین و مرتبه جدیدی از حقیقت است: گریز از عالم موزهمانند و هولناک حیات روزمره، همانجا که همه چیز طبقهبندی شده و دارای برچسب است و تمام حقایق سیال تدریجی و بدون برچسب، نادیده گرفته میشود."