چکیده:
ﺻﺪوق از ﻣﺤﺪﺛﺎن و ﻋﺎﻟﻤﺎن ﺑﺮﺟﺴﺘﮥ ﺷﯿﻌﻪ و دارای آﺛﺎر ﻓﺮاواﻧﯽ در زﻣﯿﻨﮥ داﻧﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ دﯾﻨﯽاﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﮐﺘﺎب ﮐﻤﺎلاﻟﺪﯾﻦ و ﺗﻤﺎم اﻟﻨﻌﻤﮥ از ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ، زﯾﺮا در اﯾﻦ ﮐﺘﺎبﮐﻪ از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﮑﺘﺐ ﺗﺸﯿﻊ در ﻣﻮﺿﻮع ﻏﯿﺒﺖ و ﻃﻮل ﻋﻤﺮ اﻣﺎم ﻣﻬﺪی ﻧﻮﺷـﺘﻪ ﺷـﺪه، ﺑﺴـﯿﺎری ازﻧﺼﻮص و اﺣﺎدﯾﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻏﯿﺒﺖ ﮐﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺳﻨﺪدار اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﺧﺎص و ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮاﻫﯿﻨﯽ ﻣﺘـﯿﻦدرج ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ، ﻟﺬا در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ روش ﺻﺪوق در اﯾﻦ اﺛﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﻮد. ﺑﻪﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺑﻌﺪ از ذﮐﺮ ﻣﺰاﯾﺎی ﻧﮕﺎرﺷﯽ ﮐﺘﺎب، ﻃﺮق ﺗﺤﻤﻞ ﺣﺪﯾﺚ و روش وی در ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺣﺎدﯾﺚ ﺑﯿﺎنﺷﺪه و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ رواﯾﺎت از ﺟﻬﺖ ﻣﺘﻦ و ﺳﻨﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺻﺪوق ﻏﺎﻟﺒﺎ اﺣﺎدﯾﺚ را ازﻃﺮﯾﻖ ﺳﻤﺎع ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻧﮕﺎرش ﮐﺘﺎب ﺑﺮﺧﯽ روشﻫﺎی وﯾﮋه، ﭼﻮن ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻧﯿﮑﻮ درآوردن رواﯾﺎت درﺑﺎب ﻣﻨﺎﺳﺐ، ذﮐﺮ ﮐﺎﻣﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺳﻨﺪ، رواﯾﺖ از اﻓﺮاد ﻣﺘﻌﺪد و ذﮐﺮ ﻣﻮارد ﺗﻘﻄﯿﻊ را ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮده اﺳـﺖ.ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وی ﺑﺮای ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ رواﯾﺎت در ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮارد از آﯾﺎت ﻗﺮآن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﺳﺖ ﯾﺎ ﺑـﻪ ﺷـﺮح ﻣﻌﻨﺎی ﺣﺪﯾﺚ ﯾﺎ واژﮔﺎن ﻣﻮﺟﻮد در آن و ﯾﺎ اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎی ﮐﻼﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﭘﺮدازد.
خلاصه ماشینی:
")ﻫﻤﺎن، ص052( ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﺎب ﻧﻮادر، رواﯾﺘﯽ از ﻣﻔﻀﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ از اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻧﻘـﻞ ﻣـﯽﮐﻨـﺪ: »ﺳﺄﻟﺖ اﻟﺼﺎدق ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻦ ﻗﻮل اﷲ ﻋﺰﱠ و ﺟﻞﱠ و اﻟﻌﺼﺮ إنﱠ اﻟﺈﻧﺴـﺎن ﻟﻔـﯽ ﺧﺴﺮ ﻗﺎل اﻟﻌﺼﺮ ﻋﺼﺮ ﺧﺮوج اﻟﻘﺎﺋﻢ إنﱠ اﻟﺈﻧﺴﺎن ﻟﻔﯽ ﺧﺴﺮ ﯾﻌﻨﯽ أﻋﺪاءﻧﺎ إﻟﱠﺎ اﻟﱠﺬﯾﻦ آﻣﻨﻮا ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺂﯾﺎﺗﻨﺎ و ﻋﻤﻠﻮا اﻟﺼﺎﻟﺤﺎت ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻤﻮاﺳـﺎة اﻟـﺈﺧﻮان و ﺗﻮاﺻـﻮا ﺑـﺎﻟﺤﻖﱢ ﯾﻌﻨـﯽ ﺑﺎﻟﺈﻣﺎﻣﮥ و ﺗﻮاﺻﻮا ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ ﯾﻌﻨﯽ ﻓﯽ اﻟﻔﺘﺮة«)ﺑﺎب 85 ﺣﺪﯾﺚ 1( ﺳﭙﺲ در ذﯾﻞ آن در ﻣﻌﻨﯽ »ﻓﺘﺮت« ﻣﯽآورد: »ﻓﺘﺮت« ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺧﻮدداری از اﻇﻬﺎر اﻣﺮ و ﻧﻬﯽ اﺳﺖ و ﻟﻐﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ آن 02 دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚﭘﮋوﻫﯽ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 دﻻﻟﺖ دارد.
وی در ﭘﺎﺳﺦ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: آﯾـﺎ ﺷﻤﺎ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ دﺟﺎل و اﺑﻠﯿﺲ در ﻏﯿﺒﺖ، ﻋﻤﺮی ﺑﯿﺸﺘﺮ از اﻫـﻞ زﻣﺎﻧـﻪ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، اﻣﺎ ﻣﺜﻞ آن را ﺑﺮای ﻗﺎﺋﻢ آل ﻣﺤﻤﺪ روا ﻧﻤـﯽﺷـﻤﺎرﯾﺪ؟)ﻫﻤـﺎن، ص925( ﺳـﭙﺲ اﻓﺮادی از اﻣﻢ ﭘﯿﺸﯿﻦ را ﮐﻪ دارای ﻋﻤﺮی ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺑﻮدهاﻧﺪ، ﻣﺜﺎل ﻣﯽزﻧﺪ و در ﭘﺎﯾﺎن ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﮔﯿﺮد: ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﺮ او را اﻧﮑﺎر ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ، اﻣﺎ اﻣﻮر ﻣﺸـﺎﺑﻪ آن را ﮐـﻪ ﺑﺮﺧﻼف ﻣﻌﻤﻮل و ﻇﺎﻫﺮ ﻋﻘﻞ اﺳﺖ، اﻧﮑﺎر ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﺪ؟ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮐـﺪام ﻋﻘـﻞ از ﻋﻘـﻮل ﻇﺎﻫﺮﯾﻪ، اﺻﺤﺎب ﮐﻬﻒ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﯿﺼﺪ و ﻧﻪ ﺳﺎل در ﻏﺎر ﺧﻮد ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ؟ آﯾﺎ ﺗﺼﺪﯾﻖ آن ﺟﺰ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻘﻞ اﺳﺖ؟ ﭘﺲ ﭼﺮا ﺗﺼﺪﯾﻖ ﺑﻪ اﻣﺮ ﻗﺎﺋﻢ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻘﻞ واﻗﻊ ﻧﮕﺮدد؟)ﻫﻤﺎن، ص035( ﺳﭙﺲ ﻣﺘﺬﮐﺮ ﻣﯽﮔﺮدد ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن رواﯾﺎت وﻫﺐ ﺑﻦ ﻣﻨﺒﻪ و ﮐﻌﺐ اﻻﺣﺒﺎر را درﺑﺎرة اﺧﺒﺎر ﮐﺬﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺗﺼﺪﯾﻖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ اﻣﺎ رواﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ از ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم و اﺋﻤﻪ اﻃﻬﺎر درﺑﺎرة ﻗﺎﺋﻢ و ﻏﯿﺒﺖ و ﻇﻬﻮرش ﺑﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﺻﺤﯿﺢ رﺳﯿﺪه 22 دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚﭘﮋوﻫﯽ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 اﺳﺖ، ﺗﺼﺪﯾﻖ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ؟)ﻫﻤﺎن، ص135؛ ﻧﯿﺰ ر."