چکیده:
در ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻫﺮ آﻧﭽﻪ از ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﻪ ﮔﯿﺮﻧﺪه در ﻓﺮاﮔﺮد ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽﺷﻮد را ﭘﯿﺎم ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ. اﯾﻦ ﭘﯿﺎم در ﻗﺎﻟﺐﻫﺎ و اﺷﮑﺎل ﻣﺨﺘﻠﻒ و در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺠﻠﯽ ﻣﯽﯾﺎﺑﻨﺪ. در ﯾﮏ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪی ﮐﻼن ﭘﯿﺎمﻫﺎی ﻗﺎﺑﻞ ادراک را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺧﻮدآﮔﺎه و ﻏﯿﺮﺧﻮدآﮔﺎه دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی ﮐﺮد. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﭘﯿﺎمﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از آﺳﺘﺎﻧﻪ درک ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺧﻮدآﮔﺎه ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ را ﭘﯿﺎمﻫﺎی ﻣﺨﻔﯽ ﯾﺎ ﻓﺮوآﺳﺘﺎﻧﻪای ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﻢ. ادﺑﯿﺎت اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﯿﺎمﻫﺎی ﻓﺮوآﺳﺘﺎﻧﻪای از ﻋﻠﻢ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﻧﺸﺌﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﯿﺎمﻫﺎ در ﮔﺬﺷﺘﻪ در ﺣﺎﻟﺖ اﻏﻤﺎء و ﯾﺎ ﻫﯿﭙﻨﻮﺗﯿﺰم ﺑﺮای آﻣﻮزش ﭘﻨﻬﺎن ﯾﺎ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ و اﻣﺮوزه ﺗﺤﺖ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯾﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﺳﯿﻨﻤﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﻧﺘﻘﺎل ﭘﯿﺎم اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد. ﭘﻮﯾﺎﻧﻤﺎﯾﯽ ﯾﮑﯽ از ﻗﺎﻟﺐﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻓﯿﻠﻢ و ﺑﺎ ﺣﻮزه ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﻋﻤﺪﺗﺎ ﮐﻮدک و ﻧﻮﺟﻮان اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ را در ﺧﻮد ﺟﺎی داده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﯿﺎمﻫﺎی ﻓﺮوآﺳﺘﺎﻧﻪای در ﭘﻮﯾﺎﻧﻤﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﭘﺮداﺧﺖ و ﺗﺒﻌﺎت اﺳﺘﻔﺎده از آن را از دﯾﺪﮔﺎه ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺗﺠﺎری و ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
"com 35 دین و ارتباطات، سال شانزدهم، شمارة اول و دوم (پیاپی35 و 35)، بهار-تابستان و پاییز-زمستان 1158 مقدمه از زمان پیدایش و رواج تلویزیون، بررسی تأثیر محتواهای تلویزیون به خصوص بر روی کودکان یکی از دغدغههای محققان در حوزههای مختلف علوم انسانی بهویژه علوم ارتباطات و روانشناسی بوده و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است.
. )Lee & Johnson, 1999, p ( Gin ritz crackerاستفاده از حروف S E Xدر پوستر) 33 دین و ارتباطات، سال شانزدهم، شمارة اول و دوم (پیاپی35 و 35)، بهار-تابستان و پاییز-زمستان 1158 در 3995 شرکت پپسی طرح قوطی یکی از محصوالتش را از رده خارج کرد به این دلیل که شخصی به این نکته اعتراض داشت که شرکت پپسی قوطیهای محصولش را به نحوی طراحی کرده است که وقتی 6 بسته از آن در سوپر مارکت روی هم قرار میگیرند کلمه «سکس» از بین طراحی بهظاهر تصادفی قوطیها نمایان میشود.
33 دین و ارتباطات، سال شانزدهم، شمارة اول و دوم (پیاپی35 و 35)، بهار-تابستان و پاییز-زمستان 1158 نمونه 1: عالءالدین: اگر قسمتی از فیلم را که عالءالدین روی تخت دراز کشیده است را با حرکت آهسته ببینیم متوجه میشویم که عالءالدین میگوید: «بچههای خوب لباسهاتون رو دربیارید»31؛ اما این جمله خیلی سریع گفته میشود بهطوری که شنونده مستقیما متوجه آن نمیشود (یکی از تکنیکهای پیام مخفی این است که کلمات با سرعت زیاد گفته شود، بهطوری که مخاطب آگاهانه متوجه آن نشود."