چکیده:
ﺑﺪﻧﻪ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻛﻠﻲ داﺳﺘﺎن ﭘﻴﺮ ﭼﻨﮕﻲ ﻣﺜﻨﻮی ﻣﻮﻻﻧﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺟﺰﺋﻴﺎت ﻣﺘﻔﺎوت رواﻳﺘﻬﺎی آن و ﻧﻴﺰ ﻓﺎرغ از ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎ و اﺳﺘﻨﺘﺎﺟﻬﺎی ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ ﻛﻪ در ﻣﺘﻮن ﺻﻮﻓﻴﻪ ﺑﺮ آن ﻋﺎرض ﺷـﺪه اﺳﺖ، رﮔﻪﻫﺎ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از ﻫﻨﺮ و ﺳﻨﺖ »ﮔﻮﺳﺎﻧﻲ« را ﺑﺎ ﺧـﻮد دارد. ﺳـﻨﺖ »ﮔﻮﺳـﺎﻧﻲ«، ﺳﻨﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﺎﻳﻲ- ادﺑﻲ اﻳﺮان ﭘﻴﺶ از اﺳﻼم اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫـﺎﻳﻲ از آن را ﺗـﺎ دورة ﻣﺎدﻫـﺎ ﻣﻲﺗﻮان در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎزﺟﺴﺖ و در ﺗﻤﺎم دورهﻫﺎی ﺑﻌﺪ و ﻧﻴـﺰ در دورة اﺳـﻼﻣﻲ ﺑـﻪ ﺣﻴـﺎت ﺧﻮد اداﻣﻪ داده اﺳﺖ. ﭘﻴﺮ ﭼﻨﮕﻲ ﻣﺜﻨﻮی و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮔﺮﭼـﻪ ﺷﺨـﺼﻴﺘﻲ داﺳـﺘﺎﻧﻲ اﺳـﺖ، 33 ﺣﻜﺎﻳﺖ او در ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﺶ، اﻟﮕﻮﻳﻲ اﺳﺖ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان ﮔﻮﺳـﺎن و ﺣﻜﺎﻳﺖ اﻳﺸﺎن ﺗﺼﻮﻳﺮی اﺳـﺖ واﻗﻌـﻲ از زﻧـﺪﮔﻲ و ﺣﻴـﺎت ﮔﻮﺳـﺎﻧﺎن. در اﻳـﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 62، زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﻣﺄﺧﺬﺷﻨﺎﺳﻲ و ژرفﺳﺎﺧﺖ اﻳﻦ داﺳﺘﺎن و ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ آن را در ﺳـﻨﺖ ﮔﻮﺳـﺎﻧﻲ و ﺣﻴﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﮔﻮﺳﺎﻧﺎن ﺑﺎز ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﺟﺴﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﭘﺎﻳﺎن ﻛﺎر ﻗﻬﺮﻣﺎن داﺳﺘﺎن در ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌـﺪ از دﻳـﺪن ﻋﻤـﺮ و 84 ﺷﻨﻴﺪن ﺳﻼم ﺣﻖ از زﺑﺎن وی و درﻳﺎﻓﺖ »اﺑﺮﻳﺸﻢ ﺑﻬﺎ« از دﺳﺖ ﺧﻠﻴﻔﻪ: دﺳ ـﺖ ﻣ ـﻲﺧﺎﻳﻴ ـﺪ و ﺟﺎﻣ ـﻪ ﻣ ـﻲدرﻳ ـﺪ ـ ــ ـ ــ ﭘﻴ ـﺮ اﻳ ـﻦ ﺑ ـﺸﻨﻴﺪ و ﺑ ـﺮ ﺧ ـﻮد ﻣ ـﻲﻃﭙﻴ ـﺪ ـ ـــ ـــ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره62، زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﺑﺲ ﻛﻪ از ﺷـﺮم، آب ﺷـﺪ ﺑﻴﭽـﺎره ﭘﻴـﺮ ﺑﺎﻧــﮓ ﻣــﻲزد ﻛــﺎی ﺧــﺪای ﺑــﻲﻧﻈﻴــﺮ ﭼﻨــﮓ را زد ﺑــﺮ زﻣــﻴﻦ و ﺧــﺮد ﻛــﺮد ﭼﻮن ﺑﺴﻲ ﺑﮕﺮﻳﺴﺖ و از ﺣﺪ رﻓـﺖ درد ای ﻣـــﺮا ﺗـــﻮ راﻫـــﺰن از ﺷـــﺎه راه ـ ـ ـ ـ ﮔﻔــ ـﺖ ای ﺑــ ـﻮده ﺣﺠــ ـﺎﺑﻢ از اﻟــ ـﻪ ـ ـ ـ ـ )ﻣﺜﻨﻮی، دﻓﺘﺮ اول: 4812-7812( و ﺑﻌﺪ از اﻳﻦ ﺗﻨﺒﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﻤﺮ »ﻧﻈﺮ او را از ﻣﻘﺎم ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻪ ﻫﺴﺘﻲ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم اﺳﺘﻐﺮاق« ﻣﻲﮔﺮداﻧﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺧﻄﺎب ﻛﻪ: ﻫــﺴﺖ ﻫــﻢ آﺛــﺎر ﻫــﺸﻴﺎری ﺗــﻮ ﭘﺲ ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺘﺶ ﻛﻪ اﻳـﻦ زاری ﺗـﻮ زاﻧﻜﻪ ﻫـﺸﻴﺎری، ﮔﻨـﺎﻫﻲ دﻳﮕﺮﺳـﺖ راه ﻓـﺎﻧﻲ ﮔـﺸﺘﻪ، راﻫـﻲ دﻳﮕﺮﺳـﺖ ـ ـ ـ ـ ﻣﺎﺿــﻲ و ﻣــﺴﺘﻘﺒﻠﺖ ﭘــﺮده ﺧــﺪا ﻫـﺴﺖ ﻫـﺸﻴﺎری ز ﻳ ـﺎد ﻣـﺎ ﻣ ـﻀﻲ ـ ــ ـ ـ ﭘﺮ ﮔﺮه ﺑﺎﺷﻲ از اﻳﻦ ﻫﺮ دو ﭼﻮ ﻧـﻲ؟ آﺗﺶ اﻧﺪر زن ﺑﻪ ﻫﺮ دو ﺗـﺎ ﺑـﻪ ﻛـﻲ )ﻣﺜﻨﻮی، دﻓﺘﺮ اول: اﺑﻴﺎت 9912-4022( داﺳﺘﺎن ﭘﻴﺮ ﭼﻨﮕﻲ ﻳﺎدﮔﺎری از ﺳﻨﺖ ﮔﻮﺳﺎﻧﻲ و ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻨﺒﻴﻪ، اﺣﻮال ﭘﻴﺮ ﭼﻨﮕﻲ ﺑﺪاﻧﺠﺎ ﻣﻲاﻧﺠﺎﻣﺪ ﻛﻪ: ﭘﻴــﺮ و ﺣــﺎﻟﺶ روی در ﭘــﺮده ﻛــﺸﻴﺪ ﭼﻮن ﻛـﻪ ﻗـﺼﻪ ﺣـﺎل ﭘﻴـﺮ اﻳﻨﺠـﺎ رﺳـﻴﺪ ﻧـــﻴﻢ ﮔﻔﺘـــﻪ در دﻫـــﺎن ﻣـــﺎ ﺑﻤﺎﻧـــﺪ ﭘﻴــﺮ داﻣــﻦ را ز ﮔﻔــﺖ و ﮔــﻮ ﻓــﺸﺎﻧﺪ )ﻣﺜﻨﻮی، دﻓﺘﺮ اول: اﺑﻴﺎت 6122-7122( ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل اﺻﺮار ﺑﺮ ﻧﺸﺎن دادن ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻳﻬﺎ ﻧـﻪ ﺻـﺮﻓﺎ از ﺟﻬـﺖ ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﺑـﺮ ﺗﺸﺎﺑﻪ دو ﻳﺎ ﺳﻪ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺗﺎرﻳﺨﻲ و ﻳﺎ اﻓﺴﺎﻧﻪای ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﺗﻨﻬﺎ اﺗﻔﺎﻗﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﺳـﺖ ﻛـﻪ اﮔـﺮ ﻣﻴـﺎن رودﻛـﻲ، ﺑﺎرﺑـﺪ، ﭘﻴﺮﭼﻨﮕـﻲ و دﻳﮕﺮاﻧﻲ ﭘﻴﺶ و ﻳﺎ ﭘﺲ از اﻳﺸﺎن از ﺟﻬﺖ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ و وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﻫﻨﺮی ﻫﻤﺎﻧﻨﺪی ﻫـﺴﺖ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻌﻠﻖ اﻳﻦ اﺷﺨﺎص ﺑﻪ ﺳﻨﺘﻲ دﻳﺮﻳﻨﻪ و ﻛﻬﻦ ﺳﺎل و ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ ﻏﻨﻲ و ﭘﺮﺑﺎر ﺑﻪ ﻧﺎم ﺳﻨﺖ »ﮔﻮﺳﺎﻧﻲ« اﺳﺖ؛ ﺳﻨﺖ ﺧﻨﻴﺎﮔﺮ- ﺷﺎﻋﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪای ﺑﻪ ﺑﻠﻨﺪای ﺗﺎرﻳﺦ ﻛﻬـﻦ اﻳﺮان دارﻧﺪ."