چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تحلیل فاصله موجود با مطلوب در ف رایند آمـوزش در شـرکت هـای بیمه «الف »، «ب »، «ج » و «د» و ارائه الگوی مناسب است . جامعه آماری، شامل کلیـ ه کارکنـان شرکت کننده در دوره های آموزش ضمن خدمت در شرکت های مـورد بحـث در سـال ١٣٨٨ است و نمونه ای به حجم ٣٠٥ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب شد . روش تحقیـق در ایـن پـژوهش توصـیفی - پیمایـشی بـوده و جهـت گـردآوری داده هـا از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است . پایـ ایی پرسـش نامـه نیـز بـا اسـتفاده از ضـریب محاسبه آلفای کرونباخ ، ٠/٩٣ به دست آمد. جهت بررسی فرضیه های پژوهش عـلاوه بـر آمـار توصیفی از آمار اسـتنباطی (آزمـون ک ولمـوگروف - اسـمیرنوف ، تـی تـک نمونـه ای، تحلیـل واریانس و ضرایب همبستگی پیرسون ) استفاده شده است . نتایج تحقیق در سـط ح معنـاداری ٠/٠٥ نشان می دهد: بین وضعیت موجود و مطلوب هـر چهـار م ولفـه فراینـد آمـوزش در ٤ شرکت بیمه تفاوت وجود دارد . همچنین بین وضعیت موجود و مطلوب فرایند آموزش در ٤ شرکت بیمه تفاوت وجود دارد . شرکت بیمه «ج » دارای بهترین وضعیت در فر اینـد آمـوزش بوده و شرکت های بیم ه «د»، «ب »، و «الف »، به ترتیب در رده های بعدی قرار می گیرند. جهت ارائه الگوی مناسب نیز پس از مطالعه ، بررسی و مقایسه الگوهای گونـاگون فراینـد آمـوزش ، در نهایت الگوی ١٠٠١٥ ISO به عنوان الگوی پیشنهادی تعیین شد.
خلاصه ماشینی:
دراین راستا در شرکت های مورد مطالعه منابع قابل ملاحظه ای جهت ارتقای سطح دانش ، مهارت ها و نگرش های مورد نیاز کارکنان اختصاص داده می شود و این شرکت ها به لحاظ تعداد بالای نیروی انسانی و به تبع آن ساعات آموزشی بالا، نیازمند یک چهارچوب منسجم و نظام مند در قالب فرایند آموزش و نیز نظارت کافی بر آن برای برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت اند.
لذا محقق درنظردارد نقاط قوت و ضعف هریک از گام های فرایند آموزش (نیازسنجی، طراحی و برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) را از طریق شناسایی فاصله وضع موجود و مطلوب به وسیله کارکنان شرکت کننده در دوره ها (١٣٨٨) مشخص نموده ، سپس الگویی مناسب برای برگزاری دوره های آموزشی به مدیران محترم آموزش آن شرکت ها ارائه کند.
از سوی صاحب نظران ، تعاریف متعددی از فرایند آموزش ارائه شده که به مواردی از آنها اشاره می شود: آموزش عبارت است از کلیه مساعی و کوشش هایی که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی، مهارت های فنی، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنان را آمادة انجام وظایف و پذیرش مسئولیت های شغلی خود می کند (ابطحی، ١٣٨٣).
در تمام مراحل این پژوهش برای مطالعه فرایند آموزش شرکت های مورد مطالعه از جمله ساختن فرضیه ها و شاخص های پرسش نامه از الگوی ISO١٠٠١٥ و چهار مؤلفه اصلی آن یعنی نیازسنجی، طراحی و برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی استفاده شده است .