خلاصه ماشینی:
چه زمانی تصمیم گرفتید بهشکل حرفهای بهکار گرافیک و تصویرگری بپردازید؟ اولین پوسترم را در سال ۱۳۵۱ برای تئاتر «سفر سبزدرسبز» ـ کار برادرم ـ طراحی کردم.
من قبل از سال 13۵۳، که وارد دانشگاه شدم، برای رشتة انگلیسی، کاریکاتور کار میکردم، که در سالهای 13۵۷ یا 13۵۸ یکنمایشگاه از آنها را در تئاتر شهر برگزار کردم.
بهوجود تحصیلات آکادمیک در رشتة گرافیک معتقد نیستید یا فکر میکنید لازم است؟ برای کسی که در آغاز کار است، دانشگاه فضایی ایجاد میکند که با فضای فردی متفاوت است.
درواقع، دانشگاه یکهنرمند درجه یک تربیت نمیکند؛ اما فضای ایجادشده از جانب دانشگاه بستری فراهم میکند تا شخص درونش قرار بگیرد، اما، ادامة کار است که به شخص اجازه میدهد خود را از سیری که دانشگاه به او داده، جدا کند.
تصویرسازی و گرافیک را جدا از هم میدانید یا در یک پیکر؟ تقسیمبندیای که در خارج از کشور در این زمینه وجود دارد با تقسیمبندی داخل کشور متفاوت است.
معتقدم تصویر شاخصة اصلی گفتوگوی قومهای مختلف است، اما در تصویرسازی به این معتقد نیستم که یکشاخه است تصویرسازی تبلیغاتی، تصویرگری کتاب؛ و شاخههای مختلف را شامل میشود.
آیا این دید جامعه، که تصویرگر را متفاوت با طراح پوستر میداند، باعث نمیشود توانایی شما را در امر طراحی پوستر محدود کند؟ درست است.
نقش تصویرگر و شیوة اجرایی کسی که آرتیست است و با دست کار میکند، اثرگذار است؛ مثلا، در طراحی پوستر کن درصد استفاده از عکس بیستدرصد از هشتاددرصد بوده.
به کارکرد تزئینی پوستر چهقدر معتقدید؟ مثلا وقتی یکهمایش تمام میشود، باید پوسترش آنقدر زیبا باشد که بهعنوان یکاثر هنری آن را بهدیوار آویزان کرد؟ خیلی برایم مهم است.