خلاصه ماشینی:
پرتیه؛ پرترهای فراموششده از کمالالملک [ متن سخنرانی پیرامون شناسایی یکاثر هنری ] محمدحسن حامدی عصر یکشنبه، 27 آذر، سرسرای موزه و کتابخانة ملی ملک، میزبان همایش "محمد غفاری" بود تا در دنبالة گشایش تالار اختصاصی خاندان غفاری، زندگی و آثار این هنرمند برجسته نیز مورد بررسی قرارگیرد.
و از آنجا که سبک کار صدیقی با استادش ـ کمالالملک ـ بسیارنزدیک بوده، این مسأله تفکیک یکی از میان دههااثر استادصدیقی را مشکل میکرد؛ مسألهای که تا همین چندهفته پیش سربسته باقی مانده بود.
همانگونه که دوستان استحضار دارند، استادکمالالملک پس از بروز اختلافهایی که میان وی و وزارت معارف درگرفت، پس از دوسال مدیریت کجدارومریز، کارهای مدرسه را همچنان تداوم بخشیده بود، اما بهیکباره عزم گسستن از مدرسة صنایع مستظرفه کرد تا در گوشهای که برای خود فراهم آورده بود ـ حسینآباد نیشابور ـ زندگی را ادامه دهد.
صدیقی درمقابل مخبرالسلطنه هدایت ـ علیرغم دوستیاش با کمالالملک که به اصرار آثار را متعلق به مدرسه میداند و درخواست بازگرداندن آنها را دارد ـ فیالبداهه پاسخی متین میدهد و مخبرالسلطنه در همان لحظه کوتاه میآید و گویا تقاضای خود را دنبال نمیکند.
گیرم که آثار در مدرسه بودهاند، اما تمام آنها برای تعلیم ما روی دیوار نصب شده بودند.
اما این نکته که چرا استاد صدیقی از وجود این اثر همواره پردهپوشی کرده، نکتهای است که برای درکش میبایست مجددا به حدسوگمان متوسل شد؛ مثلا، این توصیة استاد بوده تا از بروز اختلاف مابین دیگراعضای مدرسه جلوگیری کند.
بنده چندسالی است که در زمینة "شاگردان مکتب کمالالملک" پژوهش میکنم و در طی این سالها دریافتهام که میتوان موزهای با این عنوان دایر کرد.