خلاصه ماشینی:
سال گذشته در گالری آن، آثاری از مجموعهاش را، که بهدست هنرمندان ایرانی خلق شده بود، به تماشا گذاشت و امسال نقاشیهایش را با نام "چهارفصل؛ کارهای ترکیب مواد از 1379 تا 1391" در گالری خاک به نمایش درآورد (در دعوتنامة نمایشگاه و پوستری که در تندیس چاپ شد، تاریخ آفرینش کارها از 1379 تا 1385 قید شده بود!) با ورود به گالری آنچه اول از همه به چشم آمد مجسمة بزرگی بود که در ورودی گالری قرار داشت؛ دوپای غولپیکر، یکی سفید و دیگری سیاه، که، بهلحاظ روانی، با ملایمت آثار نمایشگاه همخوانی نداشت.
گزندگی و تلخکامی زنی روی دیوار آتوسا وحدانی در اولیننمایشگاه انفرادیاش در گالری شیرین با عنوان "زن، اکنون و از این پس"، تصویری متفاوت از آنچه را قبلا از او دیدهایم، نشان میدهد؛ همیشه او را در جمع شاگردان پرویز تناولی و با متریال برنز دیدهایم و حالا فایبرگلاس، گچ و پارچه.
نکتة جالب توجه برای من آثار این نمایشگاه نبود، حتی تصویر چشمهای آویزان با نخ از سقف هم ایدة جالبی در خود نداشت؛ نکتة مهم کارهای 97 تا 104 بود: قوطیهای کوچک پلاستیکی که در آنها گلی به همان کوچکی کاشته شده بود.
مونا نجفیزاده برخی از عکس ـ نقاشیهایش را در قاب بزرگ آلومینیومی، که معمولا بالای سنگ قبری مشاهده میکنیم، به تماشا گذاشته بود و برخی دیگر از عکسها را در قاب کوچک و سفید در چمدانهای کهنه و قدیمی پیش روی بیننده قرار داده بود و میبایست دست را در چمدان گرداند و عکسهای مرگ را زیرورو کرد؛ چمدانهایی که حس سفر و رفتن را با خود دارند.