خلاصه ماشینی:
قرمزها و بنفشها با سایهروشنهاشان [ برای پریوش گنجی ] توکا ملکی می نوش به ماهتاب، ای ماه که ماه بسیار بگردد و نیابد ما را پرییوش گنجی در مصاحبهای با من ـ منتشرشده در یکی از نشریات ـ گفته بود، آثار دورة آبی ـ شامل گلهای بنفش و آبی، که بر سطح سفید بوم به رقص درآمده بودند ـ مربوط به روزهایی هستند که متأثر از رویدادی اجتماعی ـ سیاسی، نشاط و سرزندگی جامعه را به تصویر کشیدهاند، گرچه در نگاه نخست به ما تأثیر آموزههای نقاشی سومیه ژاپن را یادآوری میکردند.
بانوی نقاشی که به اتفاقات اجتماعی اطرافش حساس است و آن را از صافی دانش و بینش خود عبور داده و به دور از بیان مستقیم و شعاری، به توصیف آن شرایط میپردازد؛ و من که بیشتر میپسندم تا هنرمند با تبلیغاتچی متفاوت باشد و نقاشی با پوستر تبلیغاتی فرق داشته باشد، نقاشیهای پرییوش گنجی را به همین سبب، که لایهلایهاند و من بیننده را به کشف لایهها وامیدارند، میپسندم.