خلاصه ماشینی:
باوجوداین، باز هم در اینجا نقش عکاسی، نقشی صرف در جهت ضبط و مستندسازی نیست؛ بلکه آنچه این رسانه ایفا میکند، بهعنوان حضور و عملکردی سازنده و اجرایی محسوب میشود: وقتی "اجرا" در مقابل دوربین و در غیاب مخاطب به نمایش گذاشته میشود، تصاویر بهدست آمده از این فرایند، ثبت و پیادهسازی واقعه یا رویدادی است که اکنون یککار هنری مستقل و خودساخته بهشمار میرود.
هنرمندان اجرایی مثل کریس بوردن7، مارینا ابراموویچ8، و ویتو آکونچی9 با تأثیرگرفتن از هنرمندانی مفهومی چون اد روشا10، که در جستوجوی راهی برای پالایش هنر از وابستگیهای سبکی و فضای نمادین آن بودند؛ به عکاسی سیاهوسفید ویا ویدئو و هرنوع از نگاشتن، روی خوش نشان دادند، و توصیفات صرفا متنی (زمینهای) و آنی را برای نمایش کار خود ـ که پیش از این از آن بهره میبردند ـ محدودتر کردند.
بههرروی، امروزه، چون دهههای اخیر، تصاویر ثبتشده از هنرمندان هنر اجرایی بر صحنه، یا به صورت مستند (ضبط رویدادها و کنشهای زنده) ویا "نمایشی"25 (اجراشده در مقابل دوربین، بدون حضور تماشاگر) صورت میگیرد.