خلاصه ماشینی:
کمااینکه، مثلا سهکتاب "ماهیسیاه کوچولو"، "من و خارپشت و عروسکم" و "ترا من چشم درراهم"، که این نهاد منتشر کرده است، به لحاظ لحن و ساختار، با سهگروه کاملا متفاوت سنی سروکار دارد؛ و آنچه فرشید مثقالی را به یکتصویرگر برجسته تبدیل کرد، واکنش مسؤولانه و البته هنرمندانهاش به متنهایی بود که تصویر نمود.
مثقالی برای تصویرگری این کتاب از ساختاری بسیارساده استفاده کرده است.
نتیجهآنکه؛ مثقالی در این کتاب از سهعنصر طراحی، رنگ و ترکیببندی در انطباق کامل با مضمون متن استفاده کرده و اثری به وجود آورده است که میتوان آن را به عنوان سرمشق برای تصویرگری کتابهای کودکان تلقی کرد.
ترکیببندی ـ یعنی رابطة تصویری اشیا ـ هرچند در تصویرسازیهای مثقالی برای اشعار نیما، از شکل ظاهری نقاشی سنتی ایران تأثیر پذیرفته است، اما انتظام آرمانی نقاشیهای دینی را، که حاکی از حضور "ناظمی فلکی" بر جریان رویدادها بود و همة عناصر به شکلی مدور حول محور وجودش طواف میکردند، ترک گفته، و اشیایی پراکنده و تکهتکه در گوشه و کنار تصویرها پرتاب شدهاند.