خلاصه ماشینی:
درواقع، این در مقولة دوم است که با عکاسی انتزاعی مواجه میشویم ـ راهی در جهت بیان و نمود بصری که مقصودش آگاهیبخشیدن به بیننده نیست، بلکه درگیری و تهیج است.
اما تلاشهایی که در جهت مفهومسازی و تعیین مختصات این نوع عکاسی صورت گرفته، چنین نتیجهای را بهدست میدهد که درواقع عکاسی انتزاعی قسمی از عکاسی هنری است که: ـ به بازنمود سوژه در قالب عینی و واقعی آن نمی پردازد، ـ و درعوض جزءنمایی، اصولا از طریق فرم، رنگ و انحنا، به راههای ارتباطی میاندیشد.
این صرفا موردی روانشناختی محسوب نمیشود و درواقع خود را به دستگاههای ذهنی و عصبی انسان متصل میسازد؛ برای مثال، سیستم بصری انسان، به رنگ یا تضاد رنگی خاص، بهشدت واکنش نشان میدهد.
شاید دراینجا ارائة تعریف ویا فهرستی از آنچه فرم درست و مطلوب را عرضه میدارد، بایسته به نظر آید، اما باید در نظر داشت که عکاسی انتزاعی، گونهای غریزی از هنر است و افراد بهطور عاطفی به آن واکنش نشان میدهند و نه منطقی.