Skip to main content
فهرست مقالات

افزایش واردات مهم نیست؛ مهم، مدیریت واردات است

نویسنده:

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : واردات، صنایع، افزایش واردات، مدیریت واردات، مدیریت تجارت خارجی مدیریت واردات، تعرفه‌ای، تولید، صنعت، نظام تعرفه‌ای کالاهای وارداتی، حمایتی

خلاصه ماشینی: "معمولا در کشور ما این تلقی وجود دارد که به ازای هرمیزان از واردات‌ که بتواند مستقیم یا غیرمستقیم بر تولید اثر منفی بگذارد، بخشی از اشتغال یا تولید ملی از دست می‌رود،در صورتی‌ که آنچه در این زمینه مهم است،مدیریت تجارت خارجی‌ مدیریت واردات است که در مقوله کلی‌تری به نام‌ مدیریت آزادسازی قرار می‌گیرد. محدود کردن واردات و نظام حمایتی از سوی دیگر باید این مهم را در نظر داشت که ایران در فرآیند پرشتاب توسعه قرار دارد. به همین دلیل است که نمی‌توان از یک سیاست کلی برای‌ واردات کشور سخن گفت،بلکه لازم است برای هربخش‌ از صنعت،سیاست وارداتی مخصوص در قالب نظام‌ تعرفه‌ای و نظام حمایتی تنظیم کرد. در ایران،گرچه در حوزه‌ واردات،آزادسازی قابل‌ توجهی صورت گرفته،اما در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی، جذب سرمایه‌ها متناسب با افزایش واردات نبوده استـ این امر یک علامت منفی است که از سوی ایران برای‌ بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی ارسال می‌شود تا نتوانند در مورد بازار ایران به صورت بلند مدت‌ برنامه‌ریزی کنند،یا به تعبیری اصل قابلیت پیش‌بینی و شفافیت مورد نظر سازمان جهانی تجارت WTO )در کشور ما وجود ندارد. اما اگر این امر صرفا از منظر اقتصادی مورد توجه‌ قرار گیرد،در کشوری که به سمت خصوصی‌سازی‌ حرکت می‌کند و می‌کوشد مدیریت اقتصاد را به‌ نیروهای بازار واگذار کند،بحث خودکفایی معنادار نیست؛به ویژه درباره بسیاری از کالاهای صنعتی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.