خلاصه ماشینی:
"در ضمن، عامل زیستی انسانی هم ممکن است به قصد تحلیل و مقایسهء سیستمهای اجتماعی-فرهنگی به کار بیاید،لکن باید دانست که برابری یا عدم برابری نژادها،یا گونههای طبیعی در انسان،با علم محقق نشده،و علی رغم همهء شواهد و دلایلی که ممکن است از این جهات برای تبیین تفاوتها اقامه شود،در مقایسه با تأثیر تعیین کنندهء فرهنگ اهمیت ناچیزی دارند.
اما مقایسهء فرهنگها به طور مطلق، به نظر دانشمندان نسبیتگرا،امری ذهنی و لذا (به تصویر صفحه مراجعه شود)اگر فرهنگ امری صرفا انتزاعی باشد،موضوع علم انسان شناسی فرهنگی موجودیت عینی نخواهد داشت و بدون اشیاء و رویدادهای واقعی در جهان خارج،علمی نمیتواند وجود داشته باشد.
یکی از مسائل عمدهء قوم شناسی در نیمهء دوم قرن 19 و دهههای اول قرن 20 این سؤال بود که«چگونه میتوان مشابهتهای فرهنگی را در مناطقی که با یکدیگر ارتباطی ندارند توضیح داد؟»آیا مفاهیم مربوط به اهرام و شیوهء ساخت آنها،مومیایی کردن و خورشید پرستی مستقلا در مصر،ارتفاعات آند(31) (در امریکای جنوبی)و در یوکاتان(32)(در امریکای مرکزی)پیدا شد و رشد کرد،یا در مصر این امر روی داد و از آنجا به امریکا اشاعه یافت؟ بعضی از انسان شناسان به نظریهء اخیر باور داشتند و بنابر آن،برخی از مکاتب قوم شناسی هم دیدگاه مزبور را تأیید کردند،در حالی که مکاتب دیگری هم بودند که نظریهء اولی را قابل قبول میدانستند.
L. A (4)- edylC nhohkculK (5)- znarF ssaoB (6)- hplaR notniL (7)- luaP sraes (8)- hplaR notgniddiP (9)- nhoJ nilliG (10)- llabmiK gnuoY (11)- eilseL etihW."