خلاصه ماشینی:
"حتی این رویکرد در جامعهء دینی غیر مردمسالاری نیز پاسخگو نیست.
جوهره اصلی مردمسالاری دینی اگرچه بیان میدارند که جوهره دموکراسی عقل عرفی است و جوهره دین(تشیع)امامت است و حضور امام عرصه را برای تحقق دموکراسی تنگ میکند،اما از این نکته غافلند که در ساحت حکومت،چه امام و چه غیر امام،با ابزار عقل عرفی حکومت میکنند.
اما این نظریه چون در ساحت عمل کارآمدی مقبولی ارائه کرده است،فرصت یافته تا در سطح تئوریک نیز بازاندیشی کند.
اگرچه کسانی نیز هستند که علت انتقاد آنان از مردمسالاری دینی،مخالفت مبنایی آنان با دین است اما دلیل خود را در گزارههای منطقی پیریزی میکنند.
خردنامه همشهری (به تصویر صفحه مراجعه شود) شیعه و مردمسالاری دینی /گفت و گو با دکتر حاتم قادری خردنامه:پیش از ورود به متن،مناسب است به تعریف اصطلاح رایج«مردمسالاری دینی»بپردازیم و ببنیم آیا این اصطلاح اصولا ایضاح مفهومی دارد و میتوان آن را در قالب یک نظریه سامان داد."