خلاصه ماشینی:
"تحلیل پیشینه تاریخی در اصل پانزده پیشنویس قانون اساسی پیشنهاد شده بود تا تحت عنوان «حق حاکمیت ملی و قوای ناشی از آن»،این متن به تصویب برسد:«حق حاکمیت ملی از آن همه مردم است و باید به نفع عموم به هیچ فرد یا گروهی نمیتواند این حق الهی همگانی را به خود اختصاص دهد یا در جهت منافع اختصاصی خود یا گروه معینی به کار برد».
در اصل شانزده نیز آمده بود: «قوای ناشی از اعمال حق حاکمیت ملی عبارتند از:قوه مقننه،قوه قضاییه،قوه مجریه»02 متن پیشنهاد شده فوق تغییراتی یافت و به این ترتیب برای تصویب در آن مجلس ارائه شد:«حق حاکمیت ملی،که همان حق تعیین سرنوشت اجتماعی است،حقی است عمومی که خداوند به آحاد ملت داده تا مستقیما یا از راه تعیین وانتخاب افراد واجد شرایط با رعایت کامل قوانین اعمال شود.
در جمهوری اسلامی ایران،«میزان رأی ملت است»،اما نه به دلیل نادیده گرفتن احکام و مقررات الهی،بلکه به آن دلیل که میزان بودن رأی ملت دقیقا خواست دینی و یکی از احکام و مقررات الهی است و به همین جهت،هم مردم و هم نمایندگان آنان،مکلفند در استفاده از این«حق»خود،حدود و تکالیف الهی را مراعات کنند؛برای مثال«تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است (اصل 701)اما آنان در این انتخاب خود نباید از«شرایط مذکور در اصول و احکام مذهب رسمی کشور...
اما اگر دموکراسی معنای دیگری داشته باشد،بدین صورت که با حفظ مبانی و اصول و ارزشهای اسلامی،مردم میتوانند با انتخاب نماینده در مسائل قانونی و اجتماعی جامعه خود دخالت کنندو با تعیین نمایندگانی قوانین خاصی برای شرایط زمانی و مکانی را انتخاب میکنند،نمایندگان مجلس نیز درباره لایحهای مشورت و بحث میکنند و آن را به تصویب میرسانند،ولی اعتبار مصوبات مجلس مشروط به این است که مخالف احکام اسلام نباشد."