خلاصه ماشینی:
"اگر مطالعهء شرایط عصر حضرت امام حسین(ع)فهم عمیق و دقیقی را از نخستین نشانههای جریان نسخ اندیشهء دینی و انحراف جامعهء اسلامی از خط اصیل دین و در نتیجه علل قیام خونی کربلا به دست میدهد و همین پایهء مطالعات تحلیلی اعصار پسین قرار میکیرد،و اگر بررسی عصر امام باقر و امام صادق(ع)،شناخت درستی از اولین جنبشهای نظاممند فکری در قالب«نهضت علمی شیعه»ارایه میدهد،بررسی عصر حضرت امام رضا(ع)از نظر فرهنگی و سیاسی،بروز تحولات اساسی در این نهضت علمی را نشان خواهد داد.
عقلگرایی معتزله،به خودی خود،آنان را به تفکر عقلانی شیعه نزدیک میساخت،اما شواهد نشان میدهد که این گرایش معتزله،متأثر از اندیشههای یونانی و برون دینی بود و در نتیجه،به دلیل محرومیت از یک حضرت رضا(ع)کوشید در کشاکش دو جریان افراطی، با ایجاد موازنهء میان عقل و نقل و تبیین نحوهء تعامل آن دو، «اعتدال و عقلانیت اسلام» را توأمان به اثبات برساند و به همین دلیل بخش عمدهای از مباحثات و مناظرات آن حضرت در این راستا انجام گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مردمسالاری دینی؛ از مشروطیت تا انقلاب اسلامی دکتر غلامرضا خواجه سروی طرح مسأله در صدمین سال مشروطیت(به تقدیم هجری قمری)بازخوانی آنچه به پیروزی آن نهضت در آغاز و نیز به شکست آن در کمتر از یک دهه و ناکامیاش در پاسخگویی به مطالبات تاریخی ملت مسلمان ایران در حوزه حاکمیت بر سرنوشت خود،حقوق شهروندی،مشارکت سیاسی،آزادی، استقلال،عدالت،مساوات،مجلس شورا،قانون اساسی،تفکیک قوا و محدود کردن قدرت حاکمان انجامید،شایان توجه است."