خلاصه ماشینی:
"بنابراین یکی از آثار تطبیق این است که فرهنگها در جریان پرسشهای یکدیگر قرار میگیرند و پاسخ آنها2 فرهنگ تطبیق؛ ضیافت اندیشهها فلسفه و فقه و حقوق در آینه تطبیق گفتوگو با دکتر سید مصطفی محقق داماد را مییابند.
پرسش این است که برای این دادوستد چه باید کرد؟در دانشهای تجربی مانند ریاضیات و فیزیک،چنان نیست که اختلاف در متدولوژی نظامهای فرهنگی،راه را بر تطبیق بسته باشد و از این جهت مثلا فیزیکدان چینی و غیرچینی،هر دو از یک مفهوم سخن میگویند.
خردنامه:آیا در علم حقوق نیز همین ماجرا اتفاق افتاد؟ دکتر محقق داماد:آثار عبد الرزاق صنحوری، حقوقدان بزرگ مصری،سرمایه دانش حقوق این منطقه را تشکیل داده است.
اگر بپذیریم که پیش از ورود به عرصه تطبیق،نکاتی را مفروض و مسلم میگیریم،آن گاه پرسش این است که در تطبیق در حوزهء فقه که حدود و ثغور معرفتی آن از پیش معلوم شده است،به دنبال کدام همدلی یا همزبانی هستیم؟ دکتر محقق داماد:فقه اسلامی دو بخش دارد: عبادات و معاملات.
در این صورت تطبیق چگونه صورت خواهد گرفت؟ دکتر محقق داماد:تحقق دهکده جهانی دور از تصور است؛چرا که فرهنگهای کوچکتر در چنان جهانی بیشتر مقاومت خواهند کرد تا هویت خود را حفظ کنند،و یکی از فواید تطبیق این است که فرهنگها خواهند توانست عرض اندام کنند تا در مقابل هجومها از میان نروند.
سخنی را که در باب فلسفه و ملا صدرا گفتم،در باب فقه نیز مصداق دارد:اگر فقیه در نگرش فقهی خود به بیرون از نظام خود توجهی نداشته باشد،فقه به ناکارآمدی متهم خواهد شد و این یکی از آسیبهای نداشتن نگرش تطبیقی است."