Skip to main content
فهرست مقالات

حق و تکلیف در حقوق بشر از منظر اسلام و غرب

نویسنده:

(2 صفحه - از 10 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : حقوق ،حق و تکلیف ،غربی ،اسلام ،حقوق بشر ،انسان ،تکلیف در حقوق بشر ،حقوق بشر از منظر اسلام ،فلسفه حقوق بشر غرب ،قرارداد ،حقوق بشر غربی ،انسان حقوق بشر غربی تفاوت ،فلسفه حقوق بشر ،کرامت انسانی ،فلسفه حقوق بشر در غرب ،دین ،خدا ،منظر اسلام و غرب ،حقوق بشر اسلامی ،وجه ،قوانین ،گزاره‌های ،حقوق و تکالیف بشر ،مبنایی ،وجه مغفول فلسفه حقوق بشر ،فرد ،تعریف ،مبنای فلسفه حقوق بشر ،رابطه ،سنت غربی

خلاصه ماشینی:

"اما این انسان از دو حیث با انسان حقوق بشر غربی تفاوت دارد: نخست آن‌که انسان در حقوق بشر اسلامی،مطلقا آزاد نیست و آزادی ویدر دو بعد تعریف می‌شود:نخست آزادی وی در برابر افراد هم نوع خود وتکلیف و رابطه متقابل او در برابر آنها،و دوم آزادی و تکلیف در برابرخداوند. چالش اساسی در بحث مشروعیت حقوق بشر غربی نیز به موضوع«تشخیص»برمی‌گردد و این‌که آیا انسان،که به‌هرحال و با لحاظ همهشرایط،باز هم انسان شمرده می‌شود،می‌تواند صلاح و فساد خویش راتشخیص بدهد یا نه؟گفته شد که در سنت غربی،مرجع مشروعیت نهگزاره‌ها و آموزه‌های ورای بشری،که خود فرد و خواسته‌های او دانستهشده است؛اما این عبارت به واکاوی بیشتری نیازمند است. شاید در نگاه عمومی،تقوای منظور نظر اسلام در بحث کرامتانسانی،تفاوتی با بدیل غربی آن در هدف و مقصود(بزرگداشت و رعایتکرامت انسان)نداشته باشد،اما دقت در این نکته که کرامت تعریف شدهدر فلسفه حقوق بشر غرب،ابتنایی صرفا بشری دارد و در حقیقت رابطه‌ایکاملا طرفینی میان افراد بشر بدون مرجعیت فرابشری است،ما را به ایننکته رهنمون می‌سازد که موضع حق و تکلیف در دو نهاد متفاوت است وآنچه در غرب برای بشر به عنوان حق(اعم از حقوق طبیعی و قراردادی)لحاظ می‌شود،تنها در سایه تکلیف او در مقابل خلقت و خالق معنامی‌یاید و رعایت و یا عدم رعایت آن به استحقاق پاداش و کیفر می‌انجامد. اما آیا اخلاق و گزاره‌های اخلاقی که در غرب بخش مهمی ازحقوق بشر را پوشش می‌دهد،نمی‌تواند جایگزین گزاره‌های شرعی دراسلام شود؟پاسخ از دو جهت منفی است:نخست آن‌که اخلاق نیز درغرب مانند حقوق،مبنایی جز قراردادهای مبتنی بر عرف ندارد و از اینحیث،الزام‌آوری آن تنها به قدرتمندی حکومت برمی‌گردد؛یعنی چوناخلاقی فاقد مبانی فرابشری است،لزوم عمل به گزاره‌های آن،بسته بهضامن اجرایی آن است،نه این‌که در نهاد و وجود فرد الزام‌آور باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.