Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق اقلیت های دینی در قرآن

نویسنده:

(3 صفحه - از 13 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : حق، قرآن، اسلامی، اهل کتاب، اهل ذمه، دینی، واژه مشترک میان اهل کتاب، حقوق اقلیت‌های، مذهب، جزیه

خلاصه ماشینی: "همین گونه مسلمانان نیز ادعا می‌کنند که حقوق اساسی ووظایفی که قانون اسلامی توصیف می‌کند،تنها از آن مسلماناننیست،بلکه ادعا می‌شود آنچه اسلام حق می‌داند،برایهمگان حق است(البته با توجه به برخی محدودیت‌هایمجاز). واژگان مشترک به نظر می‌رسد در قرآن کریم دو واژه مشترک میان اهل کتاب و غیر آنهاوجود داشته باشد: 1-کافر در برخی آیات قرآن کریم واژه«کافر»چنان به کار رفته است که شاملاهل کتاب هم می‌شود؛یعنی علاوه بر ملحدان،بت‌پرستان و... اگرچه خود این واژه گاه به صورت خاص و تنها درباره عده‌ایاز اهل کتاب به کار رفته است. ابتدا به نمونه‌هایی از آیاتی که واژه«اهلکتاب»در معنای عام خود به کار رفته است اشاره می‌کنیم: -{/«و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن»/}(عنکبوت46/) -{/«ودت طائفه من اهل الکتاب لو یضلونکم»/}(آل عمران69/) از سوی دیگر،و در بسیاری از آیات قرآنی،این واژه به گروه خاصیاز اهل کتاب اطلاق شده است؛گاه تنها به یهودیان و گاه تنها به مسیحیان(نصاری)؛مانند:{/«یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی اللهالا الحق انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله»/}(نساء171/)که با توجهبه تمام آیه معلوم می‌شود مراد از«اهل الکتاب»،نصاری هستند. آیه جزیه خود بهصراحت به این حق اشاره می‌کند که در صورت برقراری قراردادذمه،جنگ با اهل کتاب پایان می‌یابد و هیچ‌کس حق ادامه جنگبا آنان را ندارد. برخی مفسران معتقدند آیه اخیر به معنای دستور جزمیبه پیامبر برای حکم راندن میان اهل کتاب نیست،بلکه مخاطب آن مسلمانان(ناس)هستند،و بنابراین منافاتی با آیات قبلی ندارد. آیه شریفه جزیه بر این حق دلالتدارد؛چرا که پرداخت جزیه آن‌گاه برای اهل ذمه ممکن است که خود مالکچیزی باشند و مقداری از آن را به عنوان جزیه بپردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.