خلاصه ماشینی:
"در نوشته فوقاشاره کرده بودم که این اعلامیه برای بیشتر مسلمانان سه چالش اساسی پیش کشیدهاست،که اعلامیه اسلامی حقوق بشر به هیچ یک از آنها پاسخ نداده است.
اما قرآن کریم به جای تعریف این واژه،در آیات گوناگون،اوصاف دارندگان آن را برشمرده است و به جای آنکه توضیحدهد ایمان چیست،به توصیف مؤمنان پرداخته است؛بنابراین برای فهم معنایکلیدی این واژه باید با نگاهی پدیدارشناختی،این واژه را فهم کنیم.
11ازاینرو خداوند با تأکید بر اقتدار خود در این زمینه،هرگونه اجباری را برای ایمان آوردن رد میکند و به پیامبرش اینگونه هشدار میدهد:{/«ولو شاء ربک لامن من فی الأرض کلهم جمیعا افأنت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین؛/}اگر پروردگار تو بخواهد،همه کسانی که در روی زمینند ایمان میآورند.
اما ایمانی که قرآن به آن دعوت میکند،به این معنا نیست و علت مخالفت کافران نیز آن نبوده که ایمان آزادی آنها را سلبمیکند.
ازاینرو عارفان ما بر این نکته تأکید داشتهاند کهانسانها از اختیار و آزادی خود میگریزند و حتی لذت جوییها نیز غالبا تلاشیاست برای پنهان ساختن این آزادی: دکتر سید حسن اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود){Sجمله عالم ز اختیار و هست خود#میگریزد در سر سرمست خود#تا دمی از هوشیاری وارهند#ننگ خمر و زمر بر خود مینهندS}12حال آنکه گریز از آزادی،منافع کوتاهمدت بیشتری از آزادی دارد.
26 بدین ترتیب،از نظر قرآن ایمان نه تنها تقلید را تشویق نمیکند،که با آن میستیزد و مدعی شود که این شیوه کافران بوده است که به جای پذیرش آزادی و تندادنبه مسئولیت خود،از آزادی میگریختهاند و زیر سپر تقلید پناه میگرفتهاند."