خلاصه ماشینی:
". نگرش پوپر به دموکراسی آرای پوپر در خصوص دموکراسی تحت ذیل دفاعیات او از لیبرالیسم وپیوندی که او بین لیبرالیسم و فلسفه علم خود برقرار میکند قابل جستوجواست؛زیرا وی ریشه نظام اجتماعی و سیاسی را در اندیشهها و نظریههایفلسفی جستوجو میکند و ازاینرو برای حمله به توتالیتاریسم،که مصداقآن در قرن بیستم رژیمهای فاشیستی ایتالیا و استالینی شوروی و نازیستی هیتلربود،به بنیادهای فلسفی و فکری این نظامها در تاریخ فلسفه حمله میکند وسه نفر را به باد انتقادهای سهمگین میگیرد و تأکید میکند که«باید عادت بهدم فروبستن و سر فرود آوردن در برابر مردان بزرگ را از خویش دور کنیم.
11 پوپر بحث خود را در خصوص دموکراسی با تغییر سؤال اساسی و مطرحدر فلسفه سیاسی آغاز میکند:«چه کسی باید حکومت کند؟».
پوپر در رویکرد دیگری به دموکراسی این بحث را مطرح میکند که شعار«حکومت مردم بر مردم به وسیله مردم»دروغی بیش نیست و شعاره«حکومتاکثریت»هم دروغ بزرگی است که به دموکراسی نسبت داده میشود؛زیرا به نظرپوپر هیچوقت اکثریت حکومت نمیکنند:«صرفنظر از اینکه کدام حزبانتخابات را ببرد،من و شما حکومت نمیکنیم و البته دموکراسی هم هرگز حکومتمردم نبوده است و هرگز هم نباید و نشاید که چنین باشد».
در چنین فضایی این سؤال به حقی است که اینگونه دموکراسی با کدام(به تصویر صفحه مراجعه شود)نظریه دولت سازگار است؟نظریه دولت مطلقه؟نظریه دولت مشروطه؟نظریهاخلاقی دولت؟نظریه طبقاتی دولت؟یا نظریه کثرتگرایان درباره دولت؟بهنظر میرسد دموکراسی از نظر پوپر با نظریههای دولت حداقلی یا کثرتگراسازگار است؛زیرا،چنانکه میدانیم،دولت کثرتگرا به معنای متعارفکلمه واجد حاکمیت نیست؛زیرا خودترکیبی از گروههایی است کهخودمختاری و استقلال نسبی آنها به عنوان جزئی از مفهوم دولت کاملا شناساییشده است."