خلاصه ماشینی:
"»حال پرسش اساسی ایناست که چرا در انقلاب ایران مذهب تشیع ایدئولوژیرسمی و اساس انقلاب شد؟در این خصوص ابتدا باید بهوفاداری و اعتقاد تودۀ مردم به اسلام و فرهنگ شیعی اشارهکرد که منابع اجتماعی لازم برای روحانیان و رهبران دینی رابه منظور بسیج سیاسی تودههای مردم فراهم میکرد،اما عامل مهم عبارتاست از تحولاتی که از نظر سیاسی در مفاهیم فکری شیعه در دوران معاصر،و در واقع در صد سال اخیر،به وجود آمد.
5 عنایت در این خصوص به دو اصل مهم«غیبت»و«انتظار فرج»وهمچنین واقعه تاریخی کربلا در تفکر سیاسی شیعه اشاره میکند که باز تفسیراین مفاهیم در دوران معاصر و توسط عالمان مبارز شیعی موجب شد کهمذهب تشیع در شکلگیری و ادامه حرکت انقلابی مردم نقش اصلی را ایفاکند.
8نقش بنیادین تشیع در ایجادانقلاب در مرکز تحلیل الگار قرار دارد و دو عامل دیگر(ویژگیهایشخصیتی و رهبری امام خمینی(ره)و تلاشهای فکری و فرهنگی دکترشریعتی)در واقع استمرار،تقویم و اوج نقش اساسی مکتب تشیع در حیاتفردی و اجتماعی مردم ایران بوده است.
الگار معتقد است برداشت شریعتی از نظریه ظهور امام زمان(عج)همچنین دیدگاه او در خصوص مبارزه و مخالفت پیامبران با نظامهای موجوددر جریان انقلاب اسلامی اهمیت ویژهای داشت و در واقع موجب تقویتحرکت انقلابی مردم و تلاش برای ایجاد نظامی جدید شد.
البته الگار این نظر را که مردم ایران با پشتگرمی وعدههای کارتر درخصوص بشر،به خیابانها آمدند و بر ضد رژیم شاه قیام کردند ومتعددی از حوادث دوران انقلاب برای مردود دانستن این نظریه ارائه میدهددر مجموع عوامل کاتالیزور و تسریعکنندۀ وقوع انقلاب صرفا موجب شعلهورشدن نارضایتیهای موجود و جلو افتادن انقلاب میشوند و تنهاتأثیرگذار هستند که عوامل اصلی ایجاد انقلاب اسلامی شکل گرفته باشد."