چکیده:
در منابع فلسفی دربارة وزن و قافیه مطالبی وجود دارد که لزوما با مقالات و دلالات عروضیان یکسان نیست. این مقاله با بررسی مفهوم وزن در منابع فلسفی شروع میشود. آنها گونههایی از وزن را در شعر و نثر یافتهاند و بر همین اساس به دو نوع وزن شعری و نثری باور دارند. وزن در نظر آنها عضوی از خانوادة بزرگ موسیقی است. بر این مبنا، قاعدة «تعداد و تناسب» را به عنوان اصلیترین اصل در بررسی وزن در نظر گرفتهاند. آنها همچنین متوجه شدهاند که الحان موسیقی و اوزان شعری از قاعدة یکسانی تبعیت میکنند. بررسی نسبت اوزان شعری و الحان موسیقی با مضامین خاص نیز از موضوعات مورد توجه آنها بوده است. قافیه در مطالعات آنها چنان جایگاهی ندارد. شاید از آن روی که قدرت موسیقایی آن به اندازة وزن نیست. با این حال، قرطاجنی به عنوان آخرین حلقه از تدوینکنندگان نظریة شعری فلسفی نکتههای تازهای را مطرح کرده است.
A part of Muslim philosophers’ studies is allocated to music. They categorize music as a sub-branch of mathematical sciences and investigate it scientifically، not artistically. Al-Musighi al-Kabir by al-Farabi and Javame’ Elm al-Musighi by Ibn Sina are among the most important works in this regard. Under the general category of music، they also allocate a section to the music of poem and investigate it scientifically. Their ideas about the music of poem are similar to as well as different from the ideas of prosodists. This article aims to study their ideas about the music of poem briefly. The first section is allocated to the issue of rhythm in verbal arts and it is shown that our philosophers consider two kinds of rhythm: quantifiable and not quantifiable. The first one exists in poem and the second one is in non-poetic language. Also they define certain characteristics for each of these rhythms. Quantity، the equality of cadences، provoking admiration and having distant returns are the features of poetic rhythm، whereas regular join and separation، similar endings، symmetry of sentences with regard to length، agreement and similarity of symmetrical words regarding movements، pauses and numbers of such words، appropriate usage of music-creating devices such as puns، alliterations and parallelisms are among the features of non-poetic rhythms. The significance of rhythm in poem and its status is another issue investigated in this article and it is shown that music and mimesis are two necessary elements that poem is made simply by the presence of them and the fundamental matter in the music of poem is “proportion”. Also it is shown that such matter is the basis of meters and prosodies. Our investigation shows that musical sounds and poetic meters are following the same system. Under other issues such as “Tanghim” it is shown that، by creating such terms، philosophers try to show that the factor of sound is important in the formation of rhythm and the proposition of issues such as the relationship between rhythm and emotional-semantic backgrounds of poem makes it clear if in their views there is a meaningful relationship between these two factors or not?
Rhyme is the second music-creating element in the poem. Philosophers have investigated this element less than rhythm. For example، Ibn Sina and al-Farabi explain the relation between rhyme and Arabic as well as other poems. The disagreements between philosophers and prosodists with regard to this element are also studied in this article.
خلاصه ماشینی:
"از این روی، در تعریف شعر، نظر منتقدان حوزة اسلامی را بالاستقلال مطرح میکند که در آن وزن و قافیه عامل تمایز بخش شعر از ناشعر هستند (بغدادی، 1357: 1/277)؛ اما آنگاه که در تبیین نظر یونانیان قلم میزند، تصریح کرده که «بر اساس آنچه گفتهاند، شعر تنها با وجود دو عنصر کامل میشود و بر روان مخاطب تأثیر میگذارد: مقدمات خیالانگیز و وزن دارای ایقاع مناسب؛ چرا که روان آدمی به پدیدههای موزون و دارای ترکیب منظم گرایش دارد» (همان،1/279).
مثلا ابن سینا دربارة خسروانیها مینویسد: «گاهی قول منثور بهوسیلة مدها موزون میشود، مثل خسروانیها» (ابن سینا، 1405: 4/223 و مقایسه شود با ابن سینا، 1405: 1/97؛ طوسی، 1325: 5؛ 1355: 586) یا ابن رشد بر این نکته تأکید دارد که «ملتهای کهن، سرودههایشان را به نغمهها و اعراب فقط به وقفها زینت میدادهاند» (ابن رشد، 1959: 251) اما آن که مسأله را بهتر و روشنتر از دیگران تبیین کرده، بیگمان فارابی است: «برخی ملتها، نغمهها را جزئی از شعر و به منزلة حروف آن قلمداد میکنند...
نیز، بر خلاف آنچه ابن سینا و ابن رشد پنداشتهاند، قصدش آن نبوده که دربارة رابطة معانی با اوزان کوتاه و بلند سخن بگوید؛ بلکه در صدد بیان این مطلب است که وزنی مثل وزن ششتایی حماسی مناسب شعرهای روایی بلند است، زیرا حرکت این وزن همراه با متانت است که با این نوع شعر تناسب دارد و مثلا مناسب رقص نیست» (محمدکمال، 1984: 285)."