چکیده:
التفات یکی از شگردها و آرایههای ادبی است که با در هم شکستن روال معمول کلام، نقش بسیار مؤثری در بیداری و جذب مخاطب دارد. این صنعت در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی با عنوان انتقال گوینده از خطاب به غیبت و برعکس تعریف و انواع محدودی از تغییرات و واگردانیها برای آن برشمرده شده است که هریک از این انواع را در یکی از حوزههای بلاغت (معانی و بدیع) و دستور میتوان بررسی کرد. این مقاله کوشیده است، ضمن بررسی روند تاریخی آرایة التفات در کتب بلاغی، با در نظر گرفتن توسعه معنایی آن، تعریفی نو و تصویری روشن از گونههای مختلف التفات ارائه داده، به انواع آن اشاره کند و التفات دستوری را از بلاغی جدا کرده، بر اساس تعریفی توسعی، یکی از انواع آن را در کنار صورتهای خیالی بگذارد که در علم بیان بحث میشوند. پس در کنار فواید سنتی مطرح در کتابهای بلاغی برای التفات، به کارکردهای جدیدی همچون انسجام متن، ابهام هنری، آفرینش کلام ادبی و... پرداخته است. این کارکردها نشان از آن دارد که بدیع سنتی با رویکردهای فرسودة خود دیگر توان پاسخگویی به نیازهای متون ادبی معاصر را ندارد. از این رو، ضرورت بازنگری همهجانبه و نقد و تحلیل آرایههای بدیعی از جمله صنعت التفات کاملا احساس میشود.
Apostrophe means paying attention to someone or something. It is a literary technique which has not been studied deeply despite its widespread role in fo regrounding the literary language ، norm-breaking and creating a sense of defamiliarization in the audience. Its meaning is limited to the " transferring the speaker from the absence to the audience and vice versa ". In rhetorical texts apostrophe is attributed to the three areas of semantics ، eloquence and rhetoric. Such triple attribution is due to two factors : the mixing of rhetoric areas in previous periods and the extension of apostrophe 's meaning in rhetorical books. But it seems that a variety of notions which are raised in traditional rhetorical books should be examined in the field of semantics. The only type of apostrophe which can be analyzed in rhetoric is the one proposed in some contemporary books as the result of semantic extension and is used in the vertical axis of poem. Therefore ، regarding semantic extension، we consider apostrophe as any change in semantic structure ، narrative ، texture ، etc which occurs without any background and surprises the reader. The presence of different types of apostrophe in various branches of rhetoric and literature lead to the creation of many names for this literary technique. This technique was not called apostrophe in the first period of the Arab rhetoric which coincided with the rise of Islam in Ibn Motaz period. It was always called “metonymy”. Then Asmaee used apostrophe in its technical sense in the second century (A.H) and Ibn Motaz presented it in Albadi. Gradually and in later periods rhetoricians such as Qodame Ibn Jafar، Ibn Rashigh Ghiravani، Abu Halal Asgari etc. gave other names to this technique such as inflection and dissuasion، completion، objection، Estetrad، Talvin، Shojaol Arabiyat and so on. Apostrophe has the same meaning in Persian rhetorical books. The first rhetorical book is Tarjomanol Balaghat written by Radviyni which is an imitation of Mahasenol Kalam by Marghinani. After that other rhetorical books were written to imitate it. Fortunately، contemporaries present apostrophe in their books such as The Art of eloquence by Mohammad Rastgoo and the works of Poor Namdariyan such as Journey in the Mist، Missing at the Beach and It the Shadow of the Sun.
Types of apostrophe are not directly presented in rhetorical books. In the following section، some definitions of apostrophe are presented. We study each of them in terms of new meanings and add a number of new types.
1. Change of register in language: change of context and structure of a literary language to a slang language and vice versa.
2. Colloquial change : successive changes to address several audiences .
3. Grammatical change : changing pronouns، verbs and so on
4. Semantic change : it can be recognized only through semantic analysis. It includes varieties such as mentioning individual words in a speech or prayer after the speech، semantic change in poetry and hidden meanings.
5. Apostrophe
5.1. Appealing technique which means that the poet asks for an invisible power.
5.2. Rhythmical change: a sudden change in rhythm during the speech such as the poem of Jamshid، the sun and some of Molana’s sonnets.
5.3. Narrative change : ( story in story mode ): consecutive stories which are not related to each other such as Baha Valad ’s Maaref and Molana’s Masnavi. Each technique has rhetorical and literary functions which are its aesthetic criteria. Zemakhshari was the first person who presented the technical and aesthetic values of apostrophe. He considered apostrophe as the criterion for consciousness of the reader which brings him joy and happiness. Other rhetoricians followed Zemakhshari and mentioned this advantage for apostrophe . Here we mention other rhetorical functions for apostrophe which are associated with linguistic concepts:
1. Norm-breaking، defamiliarizing، foregrounding: apostrophe destroys the familiar and common processes of words and sentences and hence creates pleasure and surprises the reader . Thus، words become foregrounded and more pleasant and tasteful .
2. Art ambiguity : apostrophe creates the sense of defamiliarization a nd unexpected changes and makes the text ambiguous. it makes the reader to explore and understand the ambiguity and the result would be the reader's enjoyment .
3. Increasing text coherence : apostrophe in its broad sense is based on the collocation axis. Semantic cohesion and coherence can be achieved by the collocation of couplets and hemistiches. Although using apostrophe destroys the form and body of the language، it makes more motivation and tension in text and strengthens the vertical axis of the language and finally increases the coherence.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر موارد فوق، انواع دیگری از التفات همچون تغییر زمان و صیغة افعال را میتوانیم در قالب دستورزبان بررسی کنیم؛ اما علمای بلاغت و مفسران قرآن کریم که با دقت بیشتری به این تغییرات میاندیشند، بر این باورند که هریک از این دگرگونیها – دستوری یا غیردستوری- با غرضی خاص و به مقتضای حال و مقام صورت گرفتهاند و باید ذیل مباحث علوم بلاغت همانند علم معانی و بدیع که دغدغة اصلی آنها کشف غرض گوینده و یافتن دلایل حسن و ملاحت کلام است، مورد بررسی قرار گیرند.
زیرا همانطور که ذکر شد، این انواع بیشتر اسلوبی بوده و در حوزة جمله و متعلقات آن درخور تأمل هستند، اما اگر التفات مورد نظر، همان صنعت مطرح شده با توسع معنایی7 در برخی کتابهای معاصران باشد8 که تناسب بیشتری با ذوق فارسیزبانان داشته و هر گونه تغییر و واگردانی را در بر میگیرد و کاربرد آن در بافت کلام و محور عمودی شعر بیشتر نمودار میگردد، میتوان چنین شگردی را صنعتی بدیعی دانست که نقد و تحلیل آن، تنها به علم معانی و مباحث آن محدود نمیشود.
ابنابیاصبع مصری نیز، علاوه بر ذکر دو تعریف ابنمعتز و قدامة بن جعفر، نوع سومی را نیز به آن افزوده است که بسیاری از بلاغیون آن را «استدراک» نامیدهاند؛ «یعنی شاعر معنایی را شروع کرده و به اتمام میرساند، سپس مفهومی دیگر را آغاز میکند، اما بر همان میزان اندک، قناعت کرده سخن را کوتاه ساخته و به معنای اول باز میگردد» (ابنابیاصبع، 1983م:123 - 125): فانـــــک لم تــــــبعد علی متــــعهد بلی کل من تحت التراب بعید 23 ضیاءالدینبناثیر، التفات را بخشی از جوهرة علم بیان و پایة بلاغت دانسته و در مثلالسائر، آن را به سه قسم تقسیم نموده است."