Skip to main content
فهرست مقالات

تبار شناسی اصلاحات (2)/ گفت و گو

مصاحبه شونده:

(2 صفحه - از 2 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : دموکراسی، لاریجانی، عقلانیت، دموکراسی لیبرال، خردنامه، اصلاحات، دین، اسلام، عقل، لیبرالیسم

خلاصه ماشینی:

"دکتر لاریجانی:ما این مسأله را باید نتیجۀ پیشرفت فکر سیاسی دردهه‌های آخر قرن بیستم در غرب بدانیم. این از دستاوردهایی است که آثارافرادی مانند جان رالز خیلی در آن مؤثر بود که دموکراسی را فانکشنال بدانیم. یا مثلا وقتی جان دیوئی می‌گوید در غرب دغدغۀ جلب رضایت خدا را نداریم؛معنایش این نیست که بی‌دین هستیم،بلکه به جای دین آسمانی،دینخودساخته‌ای فراهم آورده‌ایم به اسم دین مدنی که همان دین‌لیبرال است. اما اگر امروز از روبرت نوزیک یا جان رالز بپرسید چرا دموکراسی خوباست،می‌گویند دموکراسی به عنوان روش به دلیل این‌که:1-شانس ابتلا بهمرض خودکامگی را پایین می‌آورد؛2-زمینۀ مشارکت مردم را بالا می‌برد؛3-امکان بروز فکرهای برتر را بیشتر می‌کند. ببینید چقدر در آخر قرن بیستممتواضع شده‌ایم!اما اگر از او بپرسید ارزش‌های لیبرال چیست،می‌گوید:این است که انسان آقای خودش باشد،باید بتواند آن‌گونه که دوست دارد زندگیکند و این آزادی تا جایی ادامه دارد که پا در کفش دیگری نکند. لذا این پارادوکس بزرگدموکراسی لیبرال یا تئوری‌های قراردادی حکومت است که اگر مشروعیت بهرضایت (tnesnoc) است،وقتی من رضایت نداشته باشم،چرا باید حقحاکمیتم سلب شود. آیا ممکن است دولتی مدرن اما ایدئولوژیک،واقعیت بیابد؟ دکتر لاریجانی:وقتی به دموکراسی لیبرال می‌نگریم،نباید از سر غیظ ودشمنی باشد. وقتی در شیعه برای امام آتوریته قایل می‌شویم،چگونه از مردم‌سالاریسخن بگوییم؟ دکتر لاریجانی:این یک بدخوانی از امامت است. چگونه خودشان ذیل این قانون قرار می‌گیرند؟ دکتر لاریجانی:این‌جا دو بحث است:یکی معنای قانون و دیگریمعنای تشریع. دکتر لاریجانی:این همان بحث دفاع رمانتیک از دموکراسی است که بادفاع فلسفی از دموکراسی تفاوت دارد. دکتر لاریجانی:چیزی که من گفتم این است که ما به‌طور خیلی طبیعی،نه غیرطبیعی،نیاز داریم که راجع به اسلام بیشتر بدانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.