Skip to main content
فهرست مقالات

دین، قدرت و مشروعیت (بخش پایانی)

نویسنده:

(2 صفحه - از 6 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : دین، سیاسی، قدرت، مشارکت، حق، مردم، حکومت، شریعت، قوانین، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین وقتی از مردم‌سالاری دینی سخن می‌گوییم،باید الگوییارائه دهیم که اولا حضور مؤثر و نهادینه و تعریف شده و فعال دین را درساخت قدرت تبیین کند،و ثانیا جایگاه مردم را در همین ساخت و درمبادی تصمیم‌ساز سیاسی مشخص نماید. ما معتقد به تعامل دین الهی و عقل بشری در تصمیم سیاسی ومهندسی جامعه هستیم؛یعنی نه احکام شرع را آن‌چنان حد اکثری می‌دانیمکه راه را بر داوری‌های عقلانی و شناخت‌های عرفی ببندد و نه آن‌چنانحداقلی که تا،آن‌گونه که سکولارها می‌گویند،تمام احکام دین در حوزهجامعه و سیاست در سه یا چهار گزاره کلی شبه اخلاقی خلاصه شود،وهیچ ضرورتی برای حضور مؤثر و تصمیم‌ساز دین در عرصه حیاتسیاسی و اجتماعی وجود نداشته باشد. امروز پس از حدود پانزده سال هم‌چنان برآن نظریه اصرار دارم و در عین حال معتقدم که این الگوی حداقلی آن‌گونهنیست که حضور دین در عرصه سیاست و جامعه را به حضوری کم‌رنگ،حاشیه‌ای و بی‌اثر تقلیل دهد،بلکه دین در محدودۀ تعریف شده خود درمتن فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاسی و ترسیم چارچوب‌ها وسیاست‌های کلان حاکم‌بر رفتار اجتماعی و عمل سیاسی حضور داردو از مبادی قدرت به حساب می‌آید. حتیبودن شخصیت الهی و صاحب عصمتی همچون علی(ع)نیز موجبنادیده گرفتن این اصل نمی‌شود؛چرا که اساسا ساختارها و نهادهایسیاسی و ساخت قدرت باید به خودی‌خودی از آن‌چنان تضمینی برخوردارباشد که،قطع نظر از افراد و اشخاص،هرچند عادل و با فضیلت،بتواندسالم و فسادناپذیر بماند و امام علی(ع)در پنج سال حکومت خودبیشترین تلاش را در تعریف و ساخت چنین نظام سیاسی کارآمد و مطمئنینمود که مهم‌ترین رکن آن اثبات فاعلیت و حق تصمیم‌سازی مردم و،درنتیجه،حق مطالبه کردن آنان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.