Skip to main content
فهرست مقالات

اصلاحات علوی؛ معنا، منطق و قلمرو

نویسنده:

(3 صفحه - از 7 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : اصلاح، دین، اصول، قلمرو، اجتهاد، حکومت، فساد، انقلاب، فعل، اسلامی، سیاست، فرهنگ، فهم، قرآن، تصحیح، اصلاحات علوی، اصلاح‌طلبی، ایران، بیت‌المال، حق، مردم، جامعه، اصلاح دین، دین اصلاح فکر و فعل، رفتار، تصحیح فکر و فعل، امام ( ع، تاریخی، فهم دین، اجتهاد میسورنیست پس حکومت دینی

خلاصه ماشینی: "فرآیند وسازوکار اصلاح نیز عبارت است از«اجتهاد»،زیرا همۀ آنچه که در تحققیک حکومت مورد نیاز است،به وضوح و به صورت طبقه‌بندی شده در اصلاحات علوی؛معنا،منطق و قلمرو علی اکبر صادقی‌رشاد* (به تصویر صفحه مراجعه شود)دسترس نیست و چون شرایط،متطور و متغیر است و برای استنباط واستخراج و نیز انطباق آموزه‌های دینی بر شرایط متطور و نظام پردازی،نیازمندتخصص و تبحر لازم هستیم،آنچه که عمل استخراج و انطباق را عهده‌داراست اجتهاد نامیده می‌شود. در روز اول مراجعه مشتاقانهو ملتمسانۀ مردم به آن حضرت و در اوان بیعت(البته حکم بیعت با توجه بهاین‌که دارای انواعی است،از حیث حقوقی،فقهی با انواع انتخابات وهمه‌پرسی‌های امروزی تفاوت جوهری دارد،اما نوعی اذعان به نقش‌آفرینیمردم و شکل خاصی از مراجعه به آراء عمومی است)که برای تقبل مسئولیترسمی خلافت به آن بزرگوار اصرار کردند،می‌فرمود:«دعونی و التمسوا غیریفانا مستقبلون امرا له وجوه و الوان؛مرا رها کنید و سراغ دیگری بروید که مابه پیشواز کاری می‌رویم که چهره‌ها و رنگ‌های بسیار دارد؛چرا که من براساس اصولی حکومت حواهم کرد که شما تاب نخواهید آورد. از نظر سیاسیبسیاری می‌پندارند که در این ایام امام نباید این حرف‌ها رامی‌زد و نباید همه سیاست‌ها را رو کرد!!حضرت روز دوماستقرار خلافتشان،که مردم فوج‌فوج برای بیعت مراجعهمی‌کنند،دوباره سیاست‌های اقتصادی خود را اعلام می‌کندکه سیاست اصلاح بنیادی نظام معیشت و مناسباتاقتصادی و حکومت است:«ألا إن کل قطیعه أقطعهاعثمان و کل ما اعطاه من مال الله،فهو مردود فی بیتالمال،فان الحق القدیم لا یبلطه شیء،ولو وجدته و قدتزوج به النساء و فرماق فی البلدان لرددته الی حاله،فان فیالعدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیهاضیق»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.