Skip to main content
فهرست مقالات

اصلاح و اصلاح طلبی در ایران (بخش اول)

نویسنده:

(3 صفحه - از 9 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : اصلاحات، اصلاح‌طلبان، سیاسی، ایران، حکومت، اسلامی، قرآن، انقلاب، دینی، اصلاح و اصلاح‌طلبی

خلاصه ماشینی:

"کندی،وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران که در تاریخ 29 اوریل 1891(اردیبهشت1270)جریان نهضت تنباکو را چنین گزارش می‌کند:«برای این ناآرامی‌هادو دلیل متمایز و مخالف می‌توان ذکر کرد:از یک‌سو هواداران ملکم خانکه در دیدگاه‌های«لیبرالی»و«اصلاح‌طلبانه»او شریکند،شاید عمدتا بدانسبب که ضمن حمله به صدر اعظم شاه،چشم مردم را باز می‌کنند تا شکلفاسد و جبارانه حکومتشان را مشاهده نمایند،مردم را با اندیشۀ قدرتدموکراتیک اشباع سازند؛از سوی دیگر روحانیون‌اند که با استفاده از ماهرمضان این‌جا و آن‌جا علیه محاصرۀ مؤمنان توسط مشتی بی‌دین موعظهمی‌کنند و می‌گویند تجارت،معادن،بانک‌ها،تنباکو،جاده‌ها بهاروپاییانی فروخته نشده که می‌خواهند به تدریج زمین‌های غله‌خیز کشور وحتی زنان مسلمان را در اختیار گیرند. ولیسؤال این است که آیا اصلاح‌طلبان مسلمان رهبری‌کننده ایران موفق به انجام&%01706AHZG017G% اصلاحات موعود برای برون‌رفت هرچه سریع‌تر از وضع نامطلوب گذشته وماقبل انقلاب می‌گردند؟ تاریخ سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران نشان می‌دهد کهعلی‌رغم همه‌جانبه‌گیی نسبی توسعه و اصلاحات در سال‌های نخستانقلاب،روند اصلاحات در دوران جنگ با عراق کند و گاه متوقف شدودر سال‌های پس از جنگ،میل خفته،عطش سیراب نشده و مطالبۀسرخورده اصلاحات ناگهان و با شتاب سربرآورد و دو گونۀ مختلف ازدرون حکومتی سخت‌افزارانه و اقتصادی دوران ریاست جمهوری جنابهاشمی رفسنجانی و اصلاحات درون حکومتی-برون حکومتی نرم‌افزارانه وسیاسی-فکری دوران جناب خاتمی یا اصلاحات خرداد 76. کسانی نیز مانند اقبال،که تألیف قرآنی یا کتابی از نوع تفاسیر رسمیندارند،در دیگر آثارشان رویکردی غلیظ و سرشار به قرآن،از خود نشانمی‌دهند؛چنان‌که کتاب«احیای فکر دینی در اسلام»از اقبال با این جملهآغاز می‌شود:«قرآن،کتابی است که دربارۀ عمل بیش از اندیشه تأکید کردهاست»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.