خلاصه ماشینی:
"6 چنانکه گفته شد امروزه دوست و برادر دانشمندم جناب استادمحمد رضا حکیمی،نمونه و بلکه اسوۀ اعلای ادب نفس و ادب درس وبیانگر و احیاگر مکتب تفکیک است و جز کتابی به نام«مکتب تفکیک»،آثار جدیدش مانند«اجتهاد و تقلید در فلسفه»و«معاد جسمانی درحکمت متعالیه»همه در جهت شرح و بیان مبادی و مبانی این مکتب استو میکوشد،با آنکه خود ذهن و تعلیم و تربیت و حتی تدریس فلسفی وسلوک پارسایانۀ عرفانی دارد،سایۀ سنگین خسوف فلسفه و عرفان نظرییا فلسفی را از سر خورشید تابناک چشمهسار وحی و معارف و معالم نابدینی،بردارد یا کمتر کند.
&%02208AHZG022G% بعضی یافتههای علمی(صرفنظر از اینکه به صدق و صحت نهاییرسیده باشد یا نه)مانند نظریۀ تکامل داروین و بیگبنگ،در اردوگاه دینولوله و غوغا به پا کرده و هنوز هم میکند و بسیار کتابها از سویصاحبنظران منتشر شده است که این نظریه،ولو آنکه صدق و صحتنهایی داشته باشد،با دین و اعتقاد دینی قابل جمع است،یا تهدیدی برایآن شمرده نمیشود.
معرفتشناسی دینی مکتب تفکیک پس از هزار سال از زمان حضورو محضر راسخان در علم(به معنای ایمان)که فرد اعلا و اجلای آنهاحضرات معصومین(ع)بودهاند،تا حدود 60-70 سال پیش،که بزرگانفرهیختۀ این مکتب،که به اجتهاد در علوم عقلی و نقلی رسیده بودند،بیخبراز پیشرفتهای دینپژوهی غریبان و باخبر از دوگانه اندیشی فلاسفه از کندیو فارابی و ابن سینا،دینیترین شیوۀ سلوک را برای خود و دیگران پیدا کردند.
خن آخر جای این سؤال هست که معرفتشناسی دینی،که کارش بررسیمعرفت و معارف دینی است،از چه روشی استفاده میکند که معتبر باشد؟و نظر به اعتبارش بتوان استقلال آن را به رسمیت شمرد؟پاسخش را نه درکل عقل و نه عقل کل،در دو-سه واقعیت حقانی میدانم:نخست:همان عقلی که فلاسفه از قدیم متولی نسل اندر نسل مرقومهاش بودهاند،از شوخی گذشته،آری در عقل و تعقل مستقل یا به قول استاد حکیمی،«عقل خودبنیاددینی»."