خلاصه ماشینی:
"یراد به اندیشههای نظریۀ تفکیک در باب معرفت نفس یراد اول آنچه بهطور کلی در فرمایش ایشان قابل ذکر است-و شواهد متعددو غیر قابل انکار برای آن وجود دارد-این است که در کار آن مرحوم،بحثهای تحلیلی بسیار کم است؛یعنی اگر آرامآرام ادعاهای ایشان رادر کلماتشان باز کنید،به نظر میآید که ردپای بسیاری از حرفهایفلاسفه و عرفا در آنها به چشم میخورد؛با اینکه اینان با فلسفه وعرفان مخالفت بسیار دارند.
از سوی دیگر،برخی از بحثها که واقعا ازمعارف بشری محسوب میشوند در نزد اصحاب تفکیک رنگ مذهبی وتقدس پیدا میکند؛مثلا ماهیت این بحث که«مدالیل الفاظ چیست»،ماهیتی دینی نیست،بلکه از معارف بشری محسوب میشود،با اینحال،قاضی در این بحث و امثال آن از نظر ایشان«فطرت»است ومنظور از فطرت هم همان چیزی است که خود بدان معتقدند و قائلاندکه از کتاب و سنت استفاده میشود.
حال شما که میخواهید«ملک رب»را ثابت کنید که انسانبالعیان فقدان خود را ببیند و بعد افاضه علم را مشاهده کند و فقدان قدرتو بعد افاضه قدرت را معاینه کند،درباره مشاهده خود وجود و مشاهدهفقر آنچه میگویید؟آیا آدمی در توجه به هستی خود نباید فقر هستیخود را مشاهده کند؟ حث«دلالت»در مکتب تفکیک قبل از بیان نظریه و نقد آن،نکتۀ قابل دقت آن است که اصلمخالفت با یک نظریه علمی مشکلی ندارد،اما اینکه نظریه را یک مطلبدینی و امر اعتقادی تلقی کنیم و آن را از معارف الهیه بدانیم،از حیثمتدلوژی اشکال دارد؛به ویژه که از روایات نیز استفاده کنیم."