خلاصه ماشینی:
"اگر فلسفه و حکمت را به معنای عام آن،یعنی پرداختن به عقاید وموضوعات فلسفی همچون مباحث وجودشناختی،جهانشناختی وانسانشناختی و تحلیل و نقد آرائی که در این موضوعات مطرح شده،بدانیم،در این صورت میرزا مهدی اصفهانی،گذشته از فقیه و متکلم بودن،فیلسوف و حکیم نیز خواهد بود.
5خواجهطوسی و علامه حلی به منظور اثبات صفت«قدرت»برای خداوند میگویند:حدوث زمانی عالم بر نفی ضرورت علی و معلولی میان خدا و فعلش دلالتمیکند؛چرا که اگر میان خدا و فعلش رابطه ضرورت باشد و از سوی دیگرعالم حادث زمانی باشد،لازمه این دو مطلب،حدوث زمانی خداست؛زیرا براساس ضرورت،فعل خدا از ذات خدا جداییناپذیر است؛بنابرایناگر عالم حادث است،خدا نیز حادث خواهد بود،درحالیکه خداوندقدیم است،پس فعل خدا ضروری نیست.
چنین اختیاری،امریوجدانی و غیر قابل انکار است؛بنابراین اگر اصل اختیار با اصل علیت وقاعده«ترجیح بلا مرجح»در تعارض بیفتد،اصل اختیار مقدم است؛زیراعلم به آن قویتر و اولی است:«عاقل منصف،اگر خودش باشد و به وجدانخود رجوع کند،درمییابد که آنگاه که عملی را از روی اختیار انجام میدهد،همو قادر بر ترک آن نیز هست...
10 ایشان در بخش دیگری از تقریرات درس اصولشان میگوید اگرعلیت ضروری را قبول کنیم،آن را فقط در فاعلهای طبیعی،که ناقصند،قبول میکنیم،نه در فاعلهای مختار و قادر که کاملند،و همین کمال&%02212AHZG022G% اقتضا میکند که فاعل قادر هم توانایی فعل داشته باشد و هم توانایی ترک وبا وجود فاعل،ضرورتی برای صدور فعل نباشد:«ان الفاعل التام لیسبعله تامه اصطلاحیه إذ مقتضی تمامیه الفاعل هو کونه غنیا عن العالمین وعن ایجاده و مقتضی ذلک هو عدم لزوم الصدور».
آیت الله خویی که از شاگردان دوره دوم درس خارج اصول محققنائینی است،در درس خارج اصولش بر ضرورت علی و معلولی و ضرورتصدور فعل با وجود مرجح اشکال میکند و بر آن است که علیت ضروریشامل افعال اختیاری نمیشود."