خلاصه ماشینی:
"3صدرانه تنها فلسفه را مقید استکمال نفسو معرفت حقایق موجودات و اثبات برهانی وجود آنها وتشبه انسان به خداوند میداند،بکله درباره فایده فلسفهنظری تجردی،بر این اندیشه است که فلسفه به تشابهنفس فیلسوف با جهان عینی خواهد انجامید و این شاخهاز حکمت همان مطلوب سید پیامبران الهی(ص)استکه حضرتش در دعای خویش به خداوند عرضه داشت:«پروردگارا!اشیاء را همانگونه که هستند به ما نشانده!».
19 به راستی صدرا در رهگذر گرایش به عرفان درباره برهان چهموضوعی را اختیار کرد؟قدر مسلم آن کهه اگر اهلبرهان را نکوهش ننمود،خود بر عمری که در بحثو جدل گذرانده بود تاسف خورده،استغفارنمود20و از این که به دلیل اشتغال به بحث ومطالعه در کتب حکما و اهل نظرم از علوم حقیقی(مکاشفات عرفانی)-که جز به ذوق و عرفان به آننمیتوان دست یافت-بازمانده است افسوسمیخورد-.
بنابراین حکمت متعالیه همان حکمتی استکه علاوه بر برهانی بودن،کشفی و ذوقی است و،به مراتب7بالاتر از برهان و ایمان است؛همانحکمت که بوعلی از آن نام برد،شیخ اشراق بهگونهای از آن بهره جست و صدرا اساسا با عنایت بهاین معنی در مقدمه«اسفار»،نام فلسفه خویش را،در همسازی با عرفا،«حکمت متعالیه»نامید.
شیخ اشراق و در فصل هفتم از مقاله پنجم«حکمت الاشراق»بهچگونگی این مکاشفه پرداخته است28و صدرا نیز که در شرح اصولکافی با استناد به قول غزالی،به تفصیل،به روش دستیابی به مکاشفهاشاره کرده29،در تعلیقه خویش بر«حکمت الاشراق»عمده بیانخویش را بر همین سخن شیخ اشراق قرار داده است.
36 مؤلف محترم«شرح حکمت متعالیه»میفرماید:«صدر المتألهین در پایان این تعلیقه اشارهای به تفاوت میان مکاشفاترحمانی و شیطانی میکنند و میفرمایند سالک میتواند با به کارگیریمیزان عام و خاص،میان انواع مکاشفات تمیز دهد و حکیم نیز با توجهبه علائم و نشانهها میتواند میان آنها تفاوت قائل شود."