Skip to main content
فهرست مقالات

ملا صدرا و مسأله معاد/ نقد کتاب «معاد جسمانی و حکمت متعالیه» نوشته استاد محمدرضا حکیمی

نویسنده:

(3 صفحه - از 7 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : معاد، صدرا، ملاصدرا، معاد جسمانی و حکمت متعالیه، معاد جسمانی، استاد، ایستار، اثبات، تأویل، بدن

خلاصه ماشینی:

"ملاصدرا به این نتیجه می‌رسد که معادی که او اثبات کرده است همانمعاد قرآنی و وحیانی است و با تأمل در آیات و روایات به دست می‌آید:«حال که این اصول و مقدمات با تتبع در احادیث و تدبر در آیات تمهیدگشت،محقق شد که معاد(بازگردانده شده)در معاد مجموع خود نفس و ملاصدرا و مسأله معادنقد کتاب«معاد جسمانی و حکمت متعالیه»نوشته استاد محمدرضا حکیمی دکتر سید حسن اسلامی(به تصویر صفحه مراجعه شود) شخص آن و خود بدن و شخص آن است،نه بدن عنصری دیگری آن‌گونهکه غزالی بر آن رفته است؛یا بدن مثالی آن‌گونه که اشراقی‌ها بر آن رفته‌اند. 25 بررسی ادعای استاد حکیمی استاد،ملاصدرا را تفکیکی می‌داند و این‌گونه استدلال می‌کند کهملاصدرا در مسأله معاد دو موضع یا به تعبیر ایشان دو«ایستار»دارد:یکیایستار فلسفی که طبق آن معاد جسمانی را به یاری اصول فلسفی اثباتمی‌کند26و دیگری ایستار وحیانی که طبق آن ملاصدرا پس از دریافتناکامی عقل از اثبات معاد قرآنی،به تعالیم وحیانی روی می‌آورد و معادی رامی‌پذیرد(معاد عنصری)که عقل فلسفی به آن راه نمی‌برد و تنها باید آن را درپرتو اشراق وحی دریافت. استاد گزارش می‌دهدکه ملاصدرا در ادامه تحقیقات خود چنین می‌گوید:«یکی«از اینتحقیقات)،اثبات معاد جسمانی است-چنان که به زودی برای تو روشن وآشکار خواهد شد-بر وجهی که مطابق ظواهر قرآن و احادیث باشد،وپیشینیان صالح امت بر آن اتفاق‌نظر دارند،بدون هیچ‌گونه تأویلی،چنان کهاهل تدقیق از متأخران بدان(تأویل)دست یازیده‌اند،یعنی کسانی کهخواستند میان منقول(شرع)و آنچه را معقول(فلسفه)پنداشتند جمع کنند،بدون ریاضتی حکیمانه و سلوکی مقدس،ازاین‌رو-چنان که می‌بینی-ازمنقول و معقول هر دو خارج شدند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.